Friday, August 19, 2011

Misi Iblis

Iblis adalah makhluk dari golongan bangsa jin (QS 18: 50). Sebagaimana kita ketahui, dia tidak mahu melaksanakan perintah Tuhannya untuk sujud kepada nabi Adam (QS 7: 11). Ia enggan turut bersama malaikat untuk sujud (QS 15: 31). Sehingga Allah SWT bertanya kepadanya, "Hai iblis, apakah yang menghalangimu untuk sujud kepada yang telah Ku-ciptakan dengan kedua tangan-Ku ini?" Kata Iblis: 

Misi Iblis

"Aku lebih baik darinya, sebab Engkau ciptakan aku dari api, sedangkan dia Engkau ciptakan dari tanah "(QS 38: 75-76).

Itulah iblis, makhluk pertama pembangkang perintah Allah SWT. Kelancangan yang tak layak dinampakkan di hadapan Sang Pencipta. Dan, apapun alasannya itu menjadikan ia terusir dari syurga (QS 38: 77). Jadi ia hina (QS 7: 13), terkutuk (QS 15: 34), sesat (QS 15: 39), dan bahkan termasuk golongan kafir (QS 2: 34).

Usai pembangkangan, iblis berdoa supaya tetap hidup hingga hari kiamat (Surah 7: 14). Harapannya, agar dapat menyesatkan seluruh manusia (Surah 38: 82). Tentu saja, semua tipu daya dijalankan. Segala rupa misi dilaksanakan, asalkan tercapai targetnya, iaitu menjadikan manusia sesat.

Mari, kita tengok apa saja misinya:
1. Menyeru manusia agar menjadi kafir (QS 59: 16).
2. Menghalang-halangi manusia dari jalan Allah SWT yang lurus (QS 7: 16).
3. Membisikkan fikiran manusia agar melanggar ketetapan Allah SWT (QS 7: 20).
4. Bersumpah atas nama Allah SWT agar manusia berbuat ingkar (tafsir Ibnu Katsir QS 7: 21).
5. Menjadikan bahawa tidak percaya kepada Allah SWT itu dipandang baik (QS 15: 39).
6. Menghasut, memberi janji / iming-iming, dan menipu (QS 17: 64).
7. Mampu membuktikan sangkaannya menjadi pembenaran (QS 34: 20).
8. Memutarbalikkan data dan fakta (-Allah SWT tidak menyuruh manusia apa-apa yang dikatakan iblis-) (QS 7: 20).
9. Menakut-nakutkan manusia dengan kemiskinan dan (-sehingga-) menyuruh perbuatan jahat (-curang, licik, segaka cara dilakukan seperti: ribawi, rasuah, korupsi, nepotisme, dan kecurangan lain-) (QS 2: 268).
10. Membangkitkan angan-angan kosong dan tipu daya semata-(QS 4: 120).
11. Menggiring, memujuk, menipu, dan memerangkap (QS 7: 22).

Itulah sebahagian misi iblis. Ternyata, Allah SWT mengabulkan doanya iblis (QS 15: 37), agar dia tetap hidup di dunia hingga manusia dibangkitkan (QS 38: 79). Dengan harapan, dapat menyesatkan semua manusia dari jalan Allah SWT yang lurus (QS 7: 16). Tidak hanya itu, Allah SWT berfirman kepada Iblis dengan: "Hasutlah siapa yang kamu sanggupi di antara mereka dengan ajakanmu, dan kerahkanlah terhadap mereka pasukan berkuda (kavaleri) dan pasukan yang berjalan kaki (infantri) dan berserikatlah dengan mereka pada harta (menyusup dalam urusan kewangan) dan anak-anak (keluarganya) dan berilah janji (diiming-imingi) mereka. (Surah 17: 64).

Luar biasa! Benar-benar luar biasa! Tak terbayang memang, Allah SWT memberikan kebebasan-mencabar-iblis untuk memperbanyak menjadi pengikutnya. Memang, benar-benar luar biasa! Memberikan leluasa kepada musuh yang nyata bagi kita (QS 7: 22). Dan, tidak ada yang mampu melepaskan jeratannya iblis kecuali hamba-hamba Allah SWT yang mukhlis (QS 15: 40, 38: 83).

"Dan jika kamu ditimpa sesuatu godaan syaitan (iblis) maka mintalah perlindungan kepada Allah: A'udzubillahi minasy-syaithaanir-rajiim." (Surah 7: 200).


Oleh: Akhmad Arifin

Penulis adalah aktivis Masjid Kampus Raden Patah Universiti Brawijaya Malang 2004-2008

Siwi Tri Puji B | republika.co.id

0 Responses to “Misi Iblis”




Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ
p/s: Jika ada diantara blogger yang ingin bertukar pautan link dengan detikislam.blogspot.com, boleh lah pm di facebook admin.

Juga kepada blogger-blogger yang telah membuat pautan link detikislam di blog masing-masing tetapi admin masih tidak meletakkan pautan link blog saudara saudari, minta pm juga di facebook admin. Sekian, Terima Kasih

Blog's stats Jumaat 30.12.2011 bersamaan 4 Safar 1433

Back To Top
Profile Picture
©1433 Hakcipta Tak Terpelihara
Anda digalakkan untuk mengambil apa-apa bahan di dalam laman ini untuk tujuan penyebaran, tanpa perlu memberitahu kepada pihak kami. Anda digalakkan untuk memaparkan sumber asal bahan tersebut.
E-mel :@gmail.comatau Facebook :www.facebook.com/blogdetikislam