Bahaya hidup membujang

Sungguh, hampir saja kaki kita tergelincir kepada maksiat-maksiat besar kalau Allah tidak menyelamatkan kita dan kita boleh memasukinya (na'udzubillahi min dzalik tsumma na'udzubillahi min dzalik) kalau kita tidak berniat untuk menjaga kesucian kemaluan kita dengan berkahwin. Awalnya memasang niat yang bersungguh-sungguh untuk suatu perkara menghalalkan pandangan mata dengan akad nikah yang sah. Mudah-mudahan Allah menolong kita dan tidak mematikan kita dalam keadaan masih membujang.

Rasulullah Muhammad Saw pernah berpesan:

"Orang meninggal di antara kalian yang berada dalam kehinaan adalah bujang."

Rasulullah Saw. juga mengingatkan bahawa, "Sebahagian besar penghuni neraka adalah orang-orang bujang."

Seorang lelaki yang membujang harus menanggung beban syahwat yang sangat berat. Selain itu pada masa seperti sekarang ini ketika hampir segala hal penyebab gejolak syahwat untuk mencapai keinginan. Syarikat yang menghasilkan ubat memanfaatkan gambar-gambar wanita untuk menarik pembeli. Syarikat rokok juga memanfaatkan gadis-gadis muda yang seronok untuk mempromosikan rokoknya dengan merelakan diri mengambilkan sebatang rokok sekaligus menyalakan apinya ke lelaki yang sedang lengah ataupun sengaja "melengahkan" diri.

Maka, tidak semua dapat menahan fikiran dan angan-angannya. Dorongan-dorongan semulajadi untuk mempunyai teman hidup yang khusus ini telah menyita tumpuan. Daya serap terhadap ilmu tidak tajam. Apatah lagi untuk solat yang sukar merasakan kekhusyukan. Ketika mengucapkan Iyyaka na'budu wa iyyaka nasta'in yang muncul bukan kesedaran mengenai kebesaran Allah yang patut disembah, melainkan bayangan-bayangan suasana ketika telah berkahwin. Malah, sebahagian membayangkan pertemuan cinta atau dating.

Solat orang yang masih belum berkahwin memang sukar mencapai kekhusyukan apatah lagi tingkah laku akhlak sehari-hari. Barangkali itu sebabnya Rasulullah Muhammad Saw. menyatakan:

"Solat dua rakaat yang didirikan oleh orang yang berkahwin lebih baik daripada solat malam dan berpuasa pada siang harinya yang dilakukan oleh seorang lelaki bujang."

Maka, bagaimana seorang yang masih membujang dapat mengejar darjat orang-orang yang sudah berkahwin, kalau solat malam yang disertai puasa di siang hari saja tidak boleh disamakan dengan darjat solat dua rakaat mereka yang telah didampingi isteri. Padahal mereka yang telah mencapai ketenangan batin, penyejuk mata dan ketenteraman jiwa dengan seorang isteri yang sangat besar cintanya, boleh jadi melakukan solat sunnah yang jauh lebih banyak berbanding yang belum berkahwin. Maka, apa yang boleh mengangkat seorang bujangan kepada kemuliaan di akhirat?

Keseluruhannya, membujang rasanya lebih dekat dengan kehinaan, sekalipun janggut yang lebat telah membungkus kefasihan mengucapkan dalil-dalil suci Al-Quran dan Al-Hadis. Benarlah apa yang disabdakan oleh Rasulullah, 

"Orang meninggal di antara kalian yang berada dalam kehinaan adalah bujang." 

Bujang adalah tanpa seorang pendamping yang boleh membantunya bertakwa kepada Allah, hati boleh terumbang-ambing oleh gharizah (instink) untuk memenuhi panggilan biologi, oleh kerinduan untuk mempunyai sahabat khusus yang hanya kepadanya kita boleh menceritakan sisi-sisi hati yang paling suci, serta oleh panjangnya angan- angan yang sukar sekali memangkasnya. Dalam keadaan demikian, agaknya sedikit sekali yang sempat untuk merasakan khusyuknya dalam solat dan tenangnya hati ketika berzikir. Dalam keadaan demikian, kita boleh disibukkan oleh maksiat yang datang. Sesekali dapat melepaskan diri dari maksiat memandang wanita ajnabi (bukan muhrim), tetapi masuk kepada maksiat yang lain. Fikiran disibukkan oleh hal-hal yang kurang maslahat, sedang mulut mengucapkan kalimat-kalimat yang memiriskan hati.

Di saat seperti ini, kita dapat memikirkan sekali lagi peringatan Rasulullah Muhammad. Dalam sebuah hadis yang berasal dari Abu Zar ra, Rasulullah Saw. menegaskan:

"Orang yang paling buruk di antara kamu ialah yang membujang (membujang), dan seburuk-buruk mayat (di antara) kamu ialah yang membujang (membujang)." (HR Imam Ahmad dalam Musnadnya, diriwayatkan juga oleh Abu Ya'la dari Athiyyah bin yasar. Hadis ini dha'if, begitu 'Abdul Hakim' Abdats menjelaskan).

Semoga Allah 'Azza wa Jalla melindungi kita dari kematian dalam keadaan membujang, sementara niat yang sungguh-sungguh untuk segera melangsungkan pernikahan, belum tumbuh. Semoga Allah SWT menolong mereka yang telah mempunyai niat. Kalau belum lurus niatnya, mudah-mudahan Allah mensucikan niat dan prasangkanya. Kalau telah kuat azamnya semoga Allah menyegerakan terlaksananya perkahwinan yang barakah dan dipenuhi redha-Nya. Kalau mereka masih terhalang, mudah-mudahan Allah melapangkan dan kelak memberikan keturunan yang memberi berat kepada bumi dengan kalimah laa ilaha illallah.

Ingatlah terhadap hal-hal yang sangat dikecam dan diberikan amaran mengenai bahayanya, biasanya Islam memberikan penghormatan yang tinggi untuk hal-hal yang merupakan sebaliknya. Kalau membujang sangat tidak disukai, kita mendapati bahawa berkahwin mendekatkan manusia kepada syurga-Nya. Ketika dikhabarkan kepada kita bahawa kebanyakan penghuni neraka adalah bujang, kita banyak mendapati di dalam hadis tentang kemuliaan akhirat dan bahkan keindahan hidup di dunia yang insya-Allah akan diperoleh melalui perkahwinan. Seorang yang berkahwin bererti menyelamatkan setengah dari agamanya. Bahkan bagi seorang remaja, berkahwin bererti menyelamatkan dua pertiga dari agamanya.

Kita menjumpai hadis yang memberikan soalan retorik sebagai sindiran, "Apa yang menghalang seorang mukmin untuk mempersunting isteri? Mudah-mudahan Allah mengaruniainya keturunan yang memberi berat kepada bumi dengan kalimah laa ilaha illallah. "Maka kita juga menjumpai hadis-hadis yang menjaminkan kepada kita yang ingin berkahwin demi menjaga kehormatan dan kesucian farajnya.

Dari Abu Hurairah r.a., Rasulullah Saw. bersabda, 

"Tiga orang yang akan selalu diberi pertolongan oleh Allah adalah seorang mujahid yang selalu memperjuangkan agama Allah swt., seorang penulis yang selalu memberi penawar, dan seorang yang menikah untuk menjaga kehormatannya." (HR. Thabrani)

Dalam hadis lain dalam darjat sahih, Rasulullah saw. bersabda: 
 

"Tiga golongan orang yang pasti mendapat pertolongan Allah, iaitu budak
mukatab yang bermaksud untuk menjelaskan perjanjiannya, orang yang menikah dengan maksud memelihara kehormatannya, dan orang yang berjihad di jalan Allah. "(HR Turmudzi, An-Nasa'i, Al-Hakim dan Daruquthni).

Masih ada hadis senada. Namun demikian, ada baiknya kalau kita alihkan perhatian sejenak kepada peringatan yang disampaikan oleh Rasulullah, "Bukan termasuk golonganku orang yang merasa khuatir akan terkongkong hidupnya kerana menikah kemudian ia tidak menikah." (HR Thabrani).

Mudah-mudahan kita termasuk orang yang mempunyai keyakinan. Tanpa keyakinan, ilmu akan kosong maknanya.
Diterjemahkan dari sumber islampos.com

Comments