Saturday, October 29, 2016

3 Fitnah Ini Mengepung Umat Muslim Masa Kini


KITA tahu bahawa akan tiba saatnya dunia ini hancur. Sebelum itu, Dajjal akan tiba untuk merosakkan akhlak dan kepercayaan manusia, terutama umat Muslimin. Keimanan seseorang akan bergolak dengan cara yang boleh meluluhkan. Hingga, seseorang yang tak kuat imannya, mudah sekali untuk terjerumus pada tipu muslihatnya. Tapi, tahukah anda, bahawa sebelum itu terjadi akan tiba fitnah besar yang menimpa umat Muslim?

Ya, fitnah itu merupakan salah satu tanda akhir zaman. Dan kini, ada tiga fitnah yang sedang mengepung umat Muslim. Dan sukar sekali untuk menghilangkannya, karena sudah turun temurun. Apa sajakah itu? Dikutip di www.infoyunik.com, bahawa tiga fitnah itu terdiri dari:

1. Fitnah Ahlas

Fitnah pertama yang tengah mengepung umat muslim yakni fitnah peperangan dan pembunuhan antara sesama umat muslim. Pada zaman dahulu peristiwa tersebut bermula dari pembunuhan Khalifah Uthman bin Affan.

Sejak saat itu hingga saat ini masih banyak umat Islam yang bergelut dalam pertikaian dan peperangan. Hal tersebut sesuai dengan sabda Rasulullah ﷺ bahawa sekali pedang seorang mukmin tertancap pada tubuh seorang mukmin lainnya maka ia akan sangat sukar diangkat.

2. Fitnah Sarra '

Fitnah besar yang mengepung umat muslim selanjutnya adalah fitnah Sarra '. Yakni fitnah yang menyangkut harta dan kesenangan dunia. Fitnah yang demikian ini menimpa umat muslimin sejak berkuasanya Dinasti Umayyah dan kemuncaknya berlaku apabila industri minyak ditemui.

Banyak kita dapati fitnah Sarra 'terjadi pada era sekarang ini. Harta dan kesenangan boleh membuat orang gelap mata dan menjadi serakah akan kekayaan serta nikmat dunia. Hal tersebut bahkan boleh membuat orang sanggup untuk membunuh saudaranya sendiri.

3. Fitnah Duhaima '

Fitnah terkini yang mengepung umat muslim di dunia saat ini yakni fitnah duhaima '. Fitnah tersebut berupa fitnah aliran sesat dan pemikiran menyimpang. Fitnah yang satu ini banyak kita dapati di sekitar lingkungan tempat tinggal.

Pada masa ini pemikiran sekularisme, pluralisme dan libralisme dan sebagainya berkembang dengan sangat pesat. Bahayanya pemikiran yang demikian ini dianggap sebuah kebenaran. Padahal pada kenyataannya tidaklah demikian.

Salah satu aliran sesat yakni mereka yang dengan mudahnya mengkafirkan orang muslim di luar kelompok tersebut hanya kerana berbeza pemahaman serta pemikiran yang dimiliki. Tidak hanya itu, pada masa ini juga mulai muncul orang yang mengaku nabi bahkan Tuhan dan mengajak umat manusia untuk menjadi pengikutnya.

Ketiga fitnah itulah yang harus kita ketahui. Kita harus berhati-hati akan ketiga fitnah tersebut. Jangan sampai kita terjerumus dan termakan oleh fitnah itu. Dekatkanlah diri kita pada Allah Subhanahu wa Ta'ala. Berlindunglah pada-Nya dari segala fitnah.

sumber islampos.com

0 Responses to “3 Fitnah Ini Mengepung Umat Muslim Masa Kini”




Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ
p/s: Jika ada diantara blogger yang ingin bertukar pautan link dengan detikislam.blogspot.com, boleh lah pm di facebook admin.

Juga kepada blogger-blogger yang telah membuat pautan link detikislam di blog masing-masing tetapi admin masih tidak meletakkan pautan link blog saudara saudari, minta pm juga di facebook admin. Sekian, Terima Kasih

Blog's stats Jumaat 30.12.2011 bersamaan 4 Safar 1433

Back To Top
Profile Picture
©1433 Hakcipta Tak Terpelihara
Anda digalakkan untuk mengambil apa-apa bahan di dalam laman ini untuk tujuan penyebaran, tanpa perlu memberitahu kepada pihak kami. Anda digalakkan untuk memaparkan sumber asal bahan tersebut.
E-mel :@gmail.comatau Facebook :www.facebook.com/blogdetikislam