Monday, October 3, 2016

Wafatnya Penakluk Konstantinopel



PADA bulan Rabiul Awal tahun 886 H / 1481 M, Sultan Muhammad al-Fatih pergi dari Istanbul untuk berjihad, padahal ia sedang dalam keadaan tidak sihat. Di tengah perjalanan sakit yang ia derita kian parah dan semakin berat ia rasakan. Doktor pun didatangkan untuk mengubatinya, namun doktor dan ubat-ubatan tidak lagi bermanfaat bagi sang Sultan, ia pun meninggal dunia di tengah pasukannya pada hari Khamis, tanggal 4 Rabiul Awal 886 H / 3 Mei 1481 M.

Pada masa itu Sultan Muhammad berusia 52 tahun dan memerintah selama 31 tahun. Ada yang mengatakan wafatnya Sultan Muhammad al-Fatih kerana diracuni oleh doktor peribadinya Ya'qub Basya, Allahu a'lam.

Tidak ada maklumat yang boleh dijadikan sandaran kemana Sultan Muhammad II hendak membawa pasukannya. Ada yang mengatakan beliau hendak menuju Itali untuk menakluk Rom ada juga yang mengatakan menuju Perancis atau Sepanyol.

Sebelum meninggal dunia, Muhammad al-Fatih mewasiatkan kepada putra dan penerus tahtanya, Sultan Bayazid II agar senantiasa dekat dengan para ulama, berbuat adil, tidak tertipu dengan harta, dan benar-benar menjaga agama baik untuk peribadi, masyarakat, dan kerajaan.

0 Responses to “Wafatnya Penakluk Konstantinopel”




Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ
p/s: Jika ada diantara blogger yang ingin bertukar pautan link dengan detikislam.blogspot.com, boleh lah pm di facebook admin.

Juga kepada blogger-blogger yang telah membuat pautan link detikislam di blog masing-masing tetapi admin masih tidak meletakkan pautan link blog saudara saudari, minta pm juga di facebook admin. Sekian, Terima Kasih

Blog's stats Jumaat 30.12.2011 bersamaan 4 Safar 1433

Back To Top
Profile Picture
©1433 Hakcipta Tak Terpelihara
Anda digalakkan untuk mengambil apa-apa bahan di dalam laman ini untuk tujuan penyebaran, tanpa perlu memberitahu kepada pihak kami. Anda digalakkan untuk memaparkan sumber asal bahan tersebut.
E-mel :@gmail.comatau Facebook :www.facebook.com/blogdetikislam