Korban terbaik

Beberapa hari lalu, umat Islam seluruh dunia merayakan Aidiladha. Selain haji, pemotongan ibadah korban adalah ibadah pokok pada hari raya ini.

Jutaan haiwan dijadikan haiwan korban sebagai wujud ketakwaan kita kepada Allah SWT. Namun, tidak semua korban diterima di sisi Allah SWT. Kerana, Allah hanya menerima korban terbaik dan niat ikhlas kerana Allah.

Dalam beberapa riwayat disebutkan, anak-anak Nabi Adam AS lahir dalam keadaan kembar, lelaki dan perempuan, hingga berjumlah 20 pasang. Mereka kemudian tumbuh menjadi dewasa. Oleh kerana ketika itu tidak ada manusia lain selain Nabi Adam AS dan keluarganya, maka Allah SWT memerintahkan Adam untuk menikahkah anak-anaknya secara silang.

Maka, Nabi Adam menikahkan putera tertuanya, Qabil, dengan kembaran putri keduanya Labuda. Sedangkan putra kedua-duanya, Habil, dinikahkan dengan saudara kembar Qabil yang bernama Iqlima. Namun, Qabil enggan berkahwin dengan Labuda, dan dia lebih memilih saudara kembarnya sendiri, Iqlima.

Kerana terus berkeras, Adam meminta petunjuk kepada Allah untuk memecahkan persoalan tersebut. Qabil dan Habil disuruh untuk menyerahkan korban yang diambil dari hasil usaha masing-masing. Bagi yang diterima qurbannya, dialah yang berhak berkahwin dengan Iqlima.

Disebutkan, Qabil mempunyai usaha penternakan sementara Habil berusaha di bidang pertanian. Sampai pada waktu yang telah ditentukan, masing-masing kemudian menyerahkan korban mereka. Qabil menyerahkan haiwan ternaknya dan Habil menyerahkan hasil pertanian.

Namun, Allah SWT ternyata hanya menerima korban dari hasil pertanian Habil. Akibatnya, Qabil tidak terima dan menuduh bapanya telah mendoakan Habil agar diterima qurbannya. Kejadian ini menimbulkan kebencian yang mendalam dari Qabil terhadap Habil. Iblis kemudian memanfaatkan keadaan ini untuk memujuk Qabil membunuh Habil, saudaranya sendiri. Maka, terjadilah pembunuhan pertama di muka bumi.

Padahal, tidak diterimanya korban Qabil bukan kerana keberpihakan Adam AS terhadap Habil, melainkan korban yang diserahkan Habil lebih berkualiti berbanding korban Qabil. Habil memilih yang terbaik dari hasil pertaniannya. Sementara, Qabil memilih ternakan yang paling buruk kualitinya. Allah SWT Mahabaik dan hanya menerima yang baik-baik pula.

Kisah ini memberikan pengajaran kepada kita bahawa setiap amalan harus dilakukan dengan cara yang baik dan berpunca dari yang baik pula. Kita harus mendirikan solat yang terbaik, puasa yang terbaik, zakat dengan harta yang terbaik, dan korban dengan haiwan yang terbaik pula.

Allah SWT adalah Zat yang Mahabaik dan hanya menerima amalan yang terbaik pula. Amalan yang terbaik hanya boleh dilakukan oleh hamba yang terbaik. Sedangkan, hamba yang terbaik di sisi Allah SWT adalah orang-orang yang bertaqwa (muttaqin).

Orang yang bertaqwa akan mendapat tempat yang mulia di sisi Allah SWT. Mereka dijanjikan sebagai penghuni syurga. (Surah Muhammad: 15). Wallahu a'lam.

Comments