Tuesday, December 18, 2012

Dari Iran munculnya Dajjal?


Dajjal adalah fitnah (dugaan, kesesatan, huru hara, dan kekufuran) yang terbesar yang akan muncul di akhir zaman. Tiada seorang nabi pun yang diutus ke muka bumi kecuali telah mengingatkan manusia akan fitnah Dajjal.

Dari Anas bin Malik berkata, Rasulullah bersabda,

"Tidaklah Allah mengutus seorang nabi pun kecuali pasti para nabi itu telah mengingatkan umatnya akan orang yang buta sebelah lagi pendusta, ingatlah sesungguhnya Dajjal itu buta sebelah dan sesungguhnya Tuhan kamu tidaklah buta sebelah." (HR. Al-Bukhari dan Muslim).

Syaikh Muhammad bin Shalih al-Utsaimin-rahimahullaah-mengatakan, "Fitnah yang paling besar di muka bumi sejak Allah ciptakan Adam adalah fitnah Dajjal. Kerana itu, tidak ada seorang nabi pun sejak Nabi Nuh hingga Muhammad kecuali mereka sudah mengingatkan kaumnya akan bahaya Dajjal, sebagai peringatan darinya. "(Al-Majmu 'Ats-Tsamiin II/175).

Di antara perkara yang diajarkan oleh Rasulullah SAW kepada umatnya agar terhindar dari fitnah Dajjal yang begitu dahsyat adalah dengan memohon perlindungan kepada Allah ketika solat, pada saat tasyahud akhir, sebelum salam dengan doa:

 اللهم إني أعوذ بك من عذاب القبر, ومن عذاب جهنم, ومن فتنة المحيا والممات, ومن شر فتنة المسيح الدجال 

"Ya Allah, sesungguhnya aku berlindung kepada-Mu dari seksaan kubur, siksa neraka Jahanam, fitnah kehidupan dan setelah mati, serta dari kejahatan fitnah al-maasih ad-Dajjal." (HR.Muslim).

Dari Mana Dajjal Akan Muncul?

Mari kita semak beberapa hadis berikut:

Dari Fatimah binti Qais-radhiyallahu 'anha-bahawa beliau pernah mendengar Nabi shallallahu bersabda:

] ألا إنه فى بحر الشام أو بحر اليمن لا بل من قبل المشرق ما هو من قبل المشرق ما هو من قبل المشرق ما هو [وأومأ بيده إلى المشرق

"Tidaklah dia (Dajjal) di laut Syam, atau laut Yaman.Tidak! Tetapi dari arah timur. Dia dari arah timur, dia dari arah timur. "Dan beliau berisyarat dengan tangannya ke arah timur." (HR. Muslim no. 2942).

Dari Abu Bakr ash-Shidiq, bahawa Rasulullah SAW pernah bersabda:

 الدجال يخرج من أرض بالمشرق يقال لها: خراسان 

"Dajjal keluar dari kawasan timur, namanya Khurasan." (HR. Timidzi 2237 dan dishahihkan al-Albani dalam Shahih Jami 'ash-Shaghir).
Jews from Iran celebrate Persian Night in Jerusalem.
Khurasan

Satu kawasan yang luas di sebelah timur Semenanjung Arab. Saat ini, yang termasuk wilayah Khurasan: Nishapur (Iran), Herat (Afghanistan), Merv (Turkmenistan), dan pelbagai negeri di Selatan sungai Jihun (sungai Amu Darya). (Mu'jam al-Buldan, 2:350).

Dari Anas bin Malik, Rasulullah SAW bersabda:

 يخرج الدجال من يهودية أصبهان, ومعه سبعون ألفا من اليهود 

"Dajjal akan keluar dari daerah Yahudiyah Asbahan. Dia bersama 70 ribu orang Yahudi. "(HR. Ahmad).

Asbahan

Sering juga disebut Asfahan. Termasuk wilayah Iran, 340 km di selatan Tehran. Bukhtanshar menyerang Baitul Maqdis dan menjadikan penduduknya sebagai tawanan, bersama orang Yahudi, kemudian mereka ditempatkan di Asfahan. Akhirnya kawasan tersebut dinamakan kampung Yahudiyah. Ibu kota Asfahan saat ini adalah Yahudiyah (Mu'jam al-Buldan, 1:208).

Fenomena kehadiran Dajjal mulai semarak di kalangan umat manusia setelah dia berada di daerah antara Iraq dan Syam (kawasan 4 negara: Syria, Palestin, Lubnan, dan Jordan).

Dari Nawwas bin Sam'an, bahawa Rasulullah saw bersabda:

"Dajjal keluar di daerah antara Syam dan Iraq. Kemudian dia membuat kerosakan di sebelah kanan dan kirinya. Wahai hamba Allah! Kuatkan iman kalian! "(HR. Muslim 2937 dan Ibn Majah 4075).

Al-Hafidz Ibnu Katsir berkata:

"Pertama mulai munculnya Dajjal di Asbahan, tepatnya di dataran batu-batu, yang dinamakan kampung Yahudiyah. Dajjal dibela oleh 10 ribu orang yahudi dari penduduk Ashbahan. "(An-Nihayah fi al-Fitan wa al-Malahim, Hal. 59).

Asfahan atau Khurasan?

Jika anda perhatikan peta negara Iran, Khurasan dan Asfahan berhimpit di bahagian timur laut wilayah Iran. Kita tidak tahu pasti pada awalnya Dajjal akan muncul di titik yang mana. Yang jelas, di dua daerah, pertama Dajjal muncul dan mendapatkan ramai pengikut. Dan benarlah apa yang disabdakan Nabi Muhammad saw, sebab catatan dari Frances Harrison dari BBC News, yang disiarkan pada September 2006, bahawa di Tehran ada sekitar 25 ribu Yahudi di negeri Iran.

Meskipun berlagak seperti mahu menentang Zionis, tapi Iran adalah tempat yang aman bagi Yahudi. Pemimpin komuniti Yahudi Iran, Mr. Hammami mengaku bahawa Khameini membezakan antara Yahudi dan Zionis dan dia menyokong kami. Bahkan Presiden Iran ketika ini, Ahmadi Nejad dialu-alukan oleh masyarakat Islam adalah keturunan Yahudi.

Dari sinilah anda boleh mendapatkan jawapan, mengapa Dajjal muncul di Iran. Lebih dari itu ada keanehannya kerana Iran melaungkan anti Yahudi, dan pernahkah anda mendengar ada rakyat Palestin yang dibenarkan berpindah ke Iran?

Kembali ke topik keluarnya Dajjal, sebahagian orang berkata Dajjal akan keluar dari Segitiga Bermuda. Yang benar Dajjal keluar bukan di Segitiga Bermuda. Itulah yang kita yakini. Itulah akidah kaum muslimin. Dajjal muncul di Asfahan bahagian dari negeri Iran yang ketika ini menjadi negera Syiah.

Meskipun mengundang kontroversi, filem besar bertema Umar bin Khattab telah ditayangkan di salah sebuah stesen TV kebangsaan. Melalui filem ini, masyarakat sedikit sebanyak dapat mengetahui Umar bin Khatthab dan perjuangan dalam membela Rasulullah SAW dan dinul Islam.

Pemimpin yang dikagumi dan dihormati oleh seluruh kaum muslimin. Pada bahagian akhir episod filem tersebut, muncul adegan pembunuhan Khalifah Umar oleh Abu Lu'luah al-Majusi La'natullah 'alaihi.

Pemuliaan Iran Terhadapnya

Pada setiap tahun, Syiah meraikan terbunuhnya Khalifah Umar bin al-Khattab, dan mereka menganggapnya sebagai hari raya dengan kegembiraan dan kebahagiaan merasuk dalam hati mereka. Hari raya tersebut mereka sebut dengan Idul Ghufran dan itu bertepatan dengan tarikh 9 Rabi'ul Awwal. Mereka mendakwa bahawa Allah mengangkat dari mereka perhitungan amal pada hari itu.

Kita tidak mengenal satu bangsa yang bergembira dengan syahidnya khalifah kedua yang mulia Umar bin al-Khattab kecuali Bangsa Parsi (Iran) dan bangsa Yahudi. Hal ini merupakan salah satu bentuk pembalasan dendam bangsa Parsi yang telah ditakluk oleh Umar.

Disebutkan bahawa Iran mula melakukan kerja memulihara tempat ziarah yang mereka sebut dengan marqad Baba Syuja'uddin (Tempat Peristirahatan)

Ketua Agama pada tahun 2003 M, dan menganggap tempat ziarah tersebut adalah tempat ziarah bersejarah yang wajib dipelihara. Dan menamakan jalan marqad tersebut yang ada di sana dengan nama Jalan al-Fairuziy. Mereka membaca keutamaan-keutamaan orang zindiq tersebut. Mereka menyebutnya dengan Hadharat Baba Syuja'uddin. Mereka juga berkata kepada manusia, Ziarahilah dia, dengan menziarahinya seluruh dosa kamu akan diampunkan.

Di antara doa-doa mereka,

اللهم ارض عن أبي لؤلؤة واحشرني معه

"Ya Allah, redhailah Abu Lu` lu `ah, dan kumpulkanlah aku bersamanya."

Diterjemahkan dari sumber Buletin Dakwah Al-FIKRAH stiba Makassar, Edisi 01

17 Responses to “Dari Iran munculnya Dajjal?”

  • December 19, 2012 at 7:43 AM
    memang ramai yahudi telah keluar dari iran sejak revolusi iran,hadis tersebut memang betul mereka kembali ke israel,jadi tidak ramai lagi di iran saya percaya yg keluar ini mereka menyokong zionis.antara yg terkenal adalah moshe kotsev-didakwa rasuah.ahmedenajad didakwa yahudi adalah berita lama yang disebarkan oleh musuhnya semasa pilihanraya seperti juga tuduhan kelaurga saud mempunyai hubungan dgn yahudi, namun sumber yahudi sendiri menafikan ahmadenajad yahudi,mereka mengatakan gelaran sabourjian-penenun bukanlah pekerjaan kaum yahudi, dikatakan ahmadenejad dari silsilah ibunya mempunyai susur galur keturunan nabi,teruskan mengkaji jgn jadi buih
  • Assalamualaikum para sahabat..

    Benarlah hadis-hadis berkaitan kemunculan dajjal laknatullah itu... yang mana para syiah akan mengelarkannya sebagai imam mahadi, imam ke-12 mereka yang akan memimpin mereka membunuh orang Islam sehingga menghampiri tanah haram, namun Allah melindungi tanah haram dengan tentera Malaikat yang tidak terlihat.

    Dajjal laknatullah ini disertai 70,000 yahudi Kota Isfahan... tunggulah dan berwaspadalah.. kemunculannya semakin hampir.
  • April 22, 2013 at 11:02 PM
    dajal yang betul ni memang nyata kekufurannya dan begitu juga dajal yang terlindung ...yakni klu sapa2 pun ada sifat macam dajal seperti merekea2 cerita utk memesongkan akidah orang juga boleh dikategorikan persis dajal...nauzubillah...

    kenali2lah sifat musuh2 Islam untuk dijauhi...
  • Abdullah bin sabba fitnah para sahabat dan terlalu memuliakan Saidina Ali R.A dan berpegang pada imam 12.. Ini di panggil syiah imamiah...
    Dan sekarang yg memerangiuslim sunni itu juga puak syiah..
    Perawi hadith dan ulama2 di Al-Azhar juga kebanyakan Syiah. Syiah ini bertaqiyah jadi kita berhati-hati lah WALLAHU ALAM
  • June 1, 2013 at 4:16 AM
    Syiah laknatullah adalah dajjal paling besar dan iran adalah negara yang berfahaman SYIAH!bukan setakat dajjal yg akan keluar dibumi IRAN malah iblis azazil pun akan d tangkap di bumi IRAN... sekarang sudah terbukti perjuagan syiah adalah utk menghapuskan umat muhammad s.w.t dimuka bumi ini.
  • jangan suka melaknat tak tentu pasal

    taqqiyah terbesar dilakukan terhadap monggol oleh At Thusi kelompok ini berjaya mendapat kepercayaan monggol dan mereka berjaya menyelamatkan banyak umat islam dari pembunuhan,dan membina balai cerap di maraghi,mereka bukan taqiyyah suka-suka, jasa attusi boleh didapati diinternet cari tusi couple

    -ibnu taimiyyah mengharamkan ilmu kimia kau tau sapa pakarnya ; Jabir b Hayyan - dikatakan berhubung dengan imam syiah kex

    =ibnu sina ;syiah
    =yang paling hebat, pengasas fuzzy logic ,lutfi zadeh, syiah pelbagai warga negara russia,iran. amerika dan ada yang mengatakan dia ada darah yahudi
  • mutaah yang aku tahu untuk shiah sahaja sunni kenapa nak tumpang dalam mazhab lu tak ada jangan jeles,,,,
    kalau nak boleh ke syria buat jihad sex, boleh 24jam kawin cerai takbir tiga kali saja tak kira bini orang tuhan dan tunjukkan mana lebih teruk..ada ka mutaah dengan bini orang
  • abdullah b saba adalah kambing hitan untuk menyalahkan syiah mereka menyatakan beliau adalah pendirinya,saya cabar anda bawakan 10 kata-kata yang berasal dari kata-katanya abdullah b saba
    syiah for dummy
    untuk mengkaji syiah anda perlu baca dulu 20 kali kitab murajaat,ada melayu dan nahjul balaghah lepas tu boleh cakap besar
  • Abu Bakar, nama sahabat Rasullah yang dikafirkan oleh syiah. Tetapi pendukung kafir syiah ini tanpa rasa malu pada rasulullah meracau dalam blog ni.
  • Abu Bakar, nama sahabat Rasullah yang dikafirkan oleh syiah. Tetapi pendukung kafir syiah ini tanpa rasa malu pada rasulullah meracau dalam blog ni.
  • September 28, 2013 at 9:28 PM
    boleh saya tahu. kenapa ramai menganggap dajjal keluar dr segitiga bermuda ?
  • Dajjal muncul dari kota isfahan, iran. Segitiga bermuda adalah pusat kerajaan iblis. Tempat dajjal mengumpul kekuatan sebelum muncul di isfahan. Dalil kerajaan iblis ini diambil dari hadis ini. Dalam hadits Jabir r.a. berkata :
    Bersabda Rasulullah SAW :
    "Sesungguhnya Iblis meletakkan singgasananya di atas lautan dalam riwayat lain di atar air dan kemudian dia pun mengutus pasukannya. (HR. Muslim : 2813). Dan juga datang dari hadits Abu Musa r.a. yang diriwayatkan oleh Ibnu Hibban dan yang lainnya dan hadits ini shahih.
    Sebagian ulama menyebutkan bahwa lautan yang dimaksud adalah samudera "Al Haadi" karena di sanalah tempat berkumpulnya semua benua.
  • Dajjal muncul dari kota isfahan, iran. Segitiga bermuda adalah pusat kerajaan iblis. Tempat dajjal mengumpul kekuatan sebelum muncul di isfahan. Dalil kerajaan iblis ini diambil dari hadis ini. Dalam hadits Jabir r.a. berkata :
    Bersabda Rasulullah SAW :
    "Sesungguhnya Iblis meletakkan singgasananya di atas lautan dalam riwayat lain di atar air dan kemudian dia pun mengutus pasukannya. (HR. Muslim : 2813). Dan juga datang dari hadits Abu Musa r.a. yang diriwayatkan oleh Ibnu Hibban dan yang lainnya dan hadits ini shahih.
    Sebagian ulama menyebutkan bahwa lautan yang dimaksud adalah samudera "Al Haadi" karena di sanalah tempat berkumpulnya semua benua.
  • jangan fitnah terus yang disebarkan pak , hati2 , menuduh tanpa kajian dan telaah akan mengakibatkan kerugian bagi bapak dan yang membaca dan mengaminkan, yaitu tertutupnya kebenaran serta menjadikan diri sebagai ahlul fitnah , berhati2lah .... kaji dahulu tentang Syiah dan Iran barulah angkat bicara ... jgn asal tuduh !!

    salam damai
  • Terlalu banyak persamaan antara syiah dan yahudi. Antaranya yahudi mendakwa mereka hanya sebentar sahaja di dalam neraka. Demikian juga syiah.
  • Syiah itu sendiri lahir dari tangan yahudi.. Abdullah bin saba.. Ini adalah fakta sejarah. Kerana itu israel dan amerika tidak pernah menyerang iran. Apa yg berlaku pada hari ini adalah wayang lakonan amerika kononnya akan menyerang iran. Hakikatnya tidak mungkin akan berlaku kerana syiah itu adalah duri dalam daging umat islam.
  • Dendam tanpa asas syiah terhadap kaum muslimin tidak pernah pudar, bahkan semakin membara. Kerana itu mereka amat menantikan kemunculan imam ke-12 @ imam mahadi @ dajjal untuk melunaskan dendam mereka. Kerana imam mahadi versi syiah itu adalah untuk menghapuskan kaum muslimin. Ini amat bersuaian dgn tujuan dajjal yg bakal muncul dari kota Isfahan. Juga amat bersesuaian dgn kemahuan israel pada hari ini. Jadi jangan lah berkata salam damai.. Kamu hanya bertaqiah sahaja.
  • Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

    Blog's stats Jumaat 30.12.2011 bersamaan 4 Safar 1433

    Back To Top
    Profile Picture
    ©1433 Hakcipta Tak Terpelihara
    Anda digalakkan untuk mengambil apa-apa bahan di dalam laman ini untuk tujuan penyebaran, tanpa perlu memberitahu kepada pihak kami. Anda digalakkan untuk memaparkan sumber asal bahan tersebut.
    E-mel :detikislamblog@gmail.comatau Facebook :www.facebook.com/blogdetikislam