Wednesday, August 1, 2012

Kerana berpuasa empat muslim di Perancis dibuang kerja

Empat Muslim Perancis dipecat dari pekerjaannya sebagai pengajar kem muslim panas lantaran melaksanakan ibadah puasa. Tindakan itu akan mencetuskan reaksi keras komuniti muslim.

Mohand Yanat, peguam empat orang itu, mengaku hairan dengan pertimbangan Dewan kota soal pemecatan itu. Ia menilai tidak pantas menilai kapasiti seorang dalam melaksanakan pekerjaannya berdasarkan ajaran agama.

"Bagaimana boleh," kata dia seperti dikutip telegraph.co.uk, Rabu (1/8).

Empat pengajar Muslim telah dipecat dari perkhemahan musim panas anak-anak di Geenevilliers, Paris. Dewan bandar berpandangan berpuasa mempengaruhi kemampuan para pengajar dalam melaksanakan tugas mereka.

"Mereka tidak menghormati kewajipan mereka yang boleh membahayakan keselamatan anak-anak," kata jurucakap Gennervillers.

Dewan bandar berdalih, seorang anak terluka tahun lalu kerana kelalaian seorang intrukstur muslimah yang tidak konsentrasi. "Mereka yang berpuasa tidak mempunyai konsentrasi penuh yang diperlukan untuk memastikan kegiatan kem itu sesuai dengan prosedur keselamatan yang telah ditetapkan," kata jurucakap itu.

Seorang pengajar yang dipecat, Samir mengatakan Dewan kota dan pengelola telah mengabaikan kebebasan beragama seorang. Yang lebih penting lagi, tidak ada bukti yang kuat orang yang berpuasa kehilangan kemampuannya. "Putusan ini tidak adil," kata dia.

Dewan Agama Islam Perancis (CFCM) dalam kenyataan rasminya mengatakan puasa adalah kewajipan sebagai muslim, dan hak-hak sebagai umat beragama. Sebabnya, tidak ada satu pihak yang boleh melarang umat Islam melaksanakankan hak dasarnya sebagai umat beragama.

"Kebebasan beragama adalah hak dasar," kata jurucakap CFCM, Abdallah Zekri.

0 Responses to “Kerana berpuasa empat muslim di Perancis dibuang kerja”




Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ
p/s: Jika ada diantara blogger yang ingin bertukar pautan link dengan detikislam.blogspot.com, boleh lah pm di facebook admin.

Juga kepada blogger-blogger yang telah membuat pautan link detikislam di blog masing-masing tetapi admin masih tidak meletakkan pautan link blog saudara saudari, minta pm juga di facebook admin. Sekian, Terima Kasih

Blog's stats Jumaat 30.12.2011 bersamaan 4 Safar 1433

Back To Top
Profile Picture
©1433 Hakcipta Tak Terpelihara
Anda digalakkan untuk mengambil apa-apa bahan di dalam laman ini untuk tujuan penyebaran, tanpa perlu memberitahu kepada pihak kami. Anda digalakkan untuk memaparkan sumber asal bahan tersebut.
E-mel :@gmail.comatau Facebook :www.facebook.com/blogdetikislam