Suku Yahudi yang ‘Hilang’ kini bermigrasi dari India ke Israel

50 orang warga India yang diyakini keturunan dari salah satu suku Israel yang hilang tiba (24/12/2012) di negara Yahudi bagi menyelesaikan proses imigresen mereka.

Menghubungkan dengan ahli keluarga yang sudah menetap di Israel, mereka adalah salah satu dari gelombang pertama imigresen seramai 7200 masyarakat Bnei Menashe yang menuju ke 'negara' Yahudi tersebut.

Orang-orang India tersebut berkata mereka adalah keturunan dari 10 suku yang tinggal di kerajaan Israel yang terdapat dalam Taurat dan tersebar setelah pencerobohan Asyur di tahun 721 SM.
Michael Freund dari kelompok Shavei Israel (yang bermaksud "orang-orang yang kembali ke Israel" dalam bahasa Ibrani), telah mengatur perjalanan mereka memberitahu lebih daripada 7000 orang telah meminta bantuan daripada kerajaan Israel untuk berpindah dari India.

"Para anggota suku ini tidak pernah lupa dari mana mereka berasal dan kami sangat gembira untuk dapat membantu mereka datang kembali," katanya kepada AFP, menambah bahawa beratus-ratus orang yang lain dijangka akan tiba dalam beberapa minggu akan datang.

Lebih daripada 1700 anggota dari masyarakat Bnei Menashe sudah tinggal di Israel.

Comments

TechKini.com said…
India ke? Macam orang Melayu/Indonesia je...

-> ❤ TechKini.com