Friday, June 28, 2013

Nama masjid paling pelik di dunia


Jika anda melancong ke Turki, pergilah ke Ka Anni Akaltu. Tempat tersebut bukan lah restoran atau resort. Ia adalah sebuah masjid.  Ka Anni Akaltu bermaksud "seakan-akan aku telah memakannya". pelikkan?

Masjid Ka Anni Akaltu adalah masjid jamek di Kabupaten Fatih di kota Istanbul, Turki. Di sebalik nama yang pelik tersebut terdapat sebuah kisah pengajaran.

Terdapat seorang warak bernama Khairuddin Affandi hidup di sebuah daerah Fatih. Dia hidup di sana sejak muda lagi. Ketika dia berjalan di pasar, dia ingin membeli buah-buahan, daging atau manisan. Dia berkata kepada dirinya sendiri 'Shaniki Yadam' (seolah-olah aku sudah memakannya). Kemudian dia letakkan wang yang dia ingin gunakan membeli makanan itu ke dalam kotak.

Tahun demi tahun, dia terus menahan dirinya dari kenikmatan makanan-makanan tersebut.  Sementara wang yang dia simpan terus bertambah di dalam kotak, sedikit demi sedikit sehingga dengan wang tersebut lah dia mampu membina sebuah masjid kecil di tempatnya.

Tatkala penduduk bandar mengetahui kisah orang warak lagi fakir ini dan mengetahui bagaimana dia boleh membina masjid tersebut maka mereka menamakan masjid jamek tersebut dengan "Shaniki Yadam-Ka Anni Akaltu(seakan-akan aku telah memakannya)".

Diterjemahkan oleh Detik Islam dari sumber islampos.com, Wallahu'alam bissawab والله أعلمُ بالـصـواب

2 Responses to “Nama masjid paling pelik di dunia”




Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ
p/s: Jika ada diantara blogger yang ingin bertukar pautan link dengan detikislam.blogspot.com, boleh lah pm di facebook admin.

Juga kepada blogger-blogger yang telah membuat pautan link detikislam di blog masing-masing tetapi admin masih tidak meletakkan pautan link blog saudara saudari, minta pm juga di facebook admin. Sekian, Terima Kasih

Blog's stats Jumaat 30.12.2011 bersamaan 4 Safar 1433

Back To Top
Profile Picture
©1433 Hakcipta Tak Terpelihara
Anda digalakkan untuk mengambil apa-apa bahan di dalam laman ini untuk tujuan penyebaran, tanpa perlu memberitahu kepada pihak kami. Anda digalakkan untuk memaparkan sumber asal bahan tersebut.
E-mel :@gmail.comatau Facebook :www.facebook.com/blogdetikislam