Sunday, December 29, 2013

Presiden Iran Juga Pernah Ucapkan Selamat Tahun Baru Yahudi

rouhani Presiden Iran Juga Pernah Ucapkan Selamat Tahun Baru Yahudi

Presiden Iran, Hassan Rouhani menghantar mesej ucapan Selamat Hari Natal kepada pemimpin Vatican, Pope Francis (Pope Francis). Mesej itu disampaikan Rouhani via akaun Twitter nya, @ HassanRouhani ke akaun Twitter Paus Francis, @ Pontifex.

"Salam kepada @ Pontifex pada hari ulang tahun Kristus, Nabi cinta, kasih dan persahabatan. Semoga untuk tahun baru nanti penuh kedamaian dan kemakmuran, " bunyi tweet Rouhani, seperti dilaporkan Mirror.


Tentu ucapannya ini semakin mendekatkan blok antara Iran dan Barat. Pada tiga bulan yang lalu, Presiden Iran ini menjadi sorotan dunia setelah dia mengucapkan selamat tahun baru Yahudi melalui akaun Twitter nya.

Tahun Baru Yahudi dikenali dengan nama Rosh Hashanah dalam bahasa Ibrani. Rosh Hashanah dirayakan oleh warga Yahudi di seluruh belahan dunia.

"Saya mengucapkan untuk para warga Yahudi, khususnya warga Yahudi Iran, selamat Tahun Baru Rosh Hashanah, " ujar Rouhani, seperti dilaporkan Guardian, Khamis ( 5/9/2013 ).

Perayaan tahun baru Yahudi ini merupakan yang ke 5774. Dianggarkan kurang daripada 100 ribu orang Yahudi berada di Iran dan menjadi komuniti Yahudi terbesar di Timur Tengah di luar Israel .

*Diterjemahkan oleh Detik Islam dari sumber ismapos.com

3 Responses to “Presiden Iran Juga Pernah Ucapkan Selamat Tahun Baru Yahudi”




Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ
p/s: Jika ada diantara blogger yang ingin bertukar pautan link dengan detikislam.blogspot.com, boleh lah pm di facebook admin.

Juga kepada blogger-blogger yang telah membuat pautan link detikislam di blog masing-masing tetapi admin masih tidak meletakkan pautan link blog saudara saudari, minta pm juga di facebook admin. Sekian, Terima Kasih

Blog's stats Jumaat 30.12.2011 bersamaan 4 Safar 1433

Back To Top
Profile Picture
©1433 Hakcipta Tak Terpelihara
Anda digalakkan untuk mengambil apa-apa bahan di dalam laman ini untuk tujuan penyebaran, tanpa perlu memberitahu kepada pihak kami. Anda digalakkan untuk memaparkan sumber asal bahan tersebut.
E-mel :@gmail.comatau Facebook :www.facebook.com/blogdetikislam