Mengapa Rasulullah Melarang Kita Mencabut Uban?

Ada yang tidak dapat difikirkan oleh akal biasa kita sebagai manusia yang hidup di zaman teknologi kita melibatkan hampir semua perintah Rasulullah yang menyangkut ilmu pengerahuan. Contohnya larangan seorang Muslim tidak boleh minum sambil berdiri. Begitu juga dengan keajaiban yang tersimpan di setiap helaian rambut yang sudah memutih atau dipanggil uban.

Hadis dari Abdullah bin Umar, Rasulullah shallallahu ' alaihi wa sallam bersabda, "Uban adalah cahaya bagi seorang mukmin. Tidaklah seseorang beruban walaupun sehelai dalam Islam melainkan setiap ubannya akan dihitung sebagai suatu kebaikan dan akan meninggikan darjatnya " ( HR. Al Baihaqi dalam Syu'abul Iman . Sheilkh Al Albani dalam Al Jami ' Ash Shogir mengatakan bahawa hadis ini hasan ).


Muhammad bin Hibban At Tamimi rahimahullah yang lebih dikenali dengan Ibnu Hibban, dalam kitab sahihnya menyebutkan pembahasan " Hadith yang menceritakan bahawa Allah akan mencatat kebaikan dan menghapuskan kesalahan serta akan meninggikan darjat seorang muslim kerana uban yang dia jaga di dunia. "

Lalu Ibnu Hibban membawakan hadis berikut. Dari Abu Hurairah , Rasulullah shallallahu ' alaihi wa sallam bersabda ,
 
" Janganlah mencabut uban kerana uban adalah cahaya pada hari kiamat nanti. Siapa saja yang beruban dalam Islam walaupun sehelai, maka dengan uban itu akan dicatat baginya satu kebaikan, dengan uban itu akan dihapuskan satu kesalahan , juga dengannya akan ditinggikan satu derajat , " ( HR. Ibnu Hibban dalam Shahihnya . Syaikh Syu'aib Al Arnauth mengatakan bahawa sanad hadis ini hasan ).

Pada tahun 2012, Ismael Galvan Galvan dari Muzium Nacional de Ciencias Naturales Sepanyol menjalankan kajian tentang uban. Dari hasil para penyelidik itu menunjukkan uban merupakan tanda anda akan mempunyai hidup panjang dan sihat. Namun khabar buruk bagi anda yang mempunyai rambut merah kerana ini berkaitan tahap yang lebih tinggi untuk mengidap kanser.

"Pada manusia, melainkan kulit, rambut dan bulu merupakan jenis yang sama. Hal ini menghadkan pengetahuan pada kesan fisiologi pigmentasi, " kata Galvan .

Uban menandakan ketiadaan melanin. Ertinya uban merupakan tanda hidup yang sihat.

" Jauh dari tanda berkaitan penuaan, uban menunjukkan keadaan yang baik, " tegasnya. Jadi , anda sudah beruban ? Subhanallah ...

*Artikel diterjemahkan dari sumber islampos.com/ Video Ustaz Azhar Idrus

Comments

bangbangboom said…
Saya umur awal 20-an dah beruban berapa helai dah..adakah saya sihat walaupun saya minum byk air gula tiap2 hari?
Anonymous said…
Apa kaitan artikel dengan larangan mencabut uban ?????
Hayati Hamid said…
Bagaimana pula dengan orang beruban kerana dah tua tetapi menutupi putih dengan warna hitam inai ataupun pewarn rambut lain?
Sedangkan dia tahu uban adalah cahaya di akhirat dan termasuk hukumnya.
Bagaimana pandangan Islam
ayamjantan said…
Dah tua rambut beruban diwarnakan warna hitam itu namanya lelaki miang nak cari gilfriend nak tambah lagi satu. Nama pun jantan
Anonymous said…
Siapa rambut umur 20 tahun dah uban ada caranya nak hitam balik.pm saya
Saya baru tau,biasanyaIbu saya sering menyuruh utk mencabuti ubannya ,
skrng saya harus bilang apa