Monday, February 13, 2012

Subhanallah, hikmah wuduk disebalik sains


Wahai orang-orang yang beriman, apabila kamu hendak mengerjakan solat, maka basuhlah mukamu dan tanganmu sampai siku, dan sapulah kepalamu dan (basuhlah) kakimu sampai dengan mata kaki. QS.Al-Ma 'idah [5]: 6Sesungguhnya Allah tidak menerima solat di antara kamu apabila berhadas sampai kamu berwuduk lebih dahulu. (HR. At-Tirmizi)

Subhanallah, sungguh wuduk adalah ajaran syariat yang benar-benar mempunyai hikmah terhadap kesihatan, tahukah saudaraku, menurut Prof. Dr. Plinus (Bacteriolog), terdapat kuman penyakit yang jumlahnya mencapai lebih kurang 40 bilion (40 diikuti angka sifar sebanyak 9) pada air bekas cuci mulut bekas kumuran. seperti: baksil vibrio, spiril, coccus, dan diantaranya terdiri dari penyakit: diploccus, steptococcus, staphyo coccus, protozoa, spirochaeta, dan virus. dikatakan juga oleh beliau bahawa banyak penyakit yang boleh sampai selaput lendir hidung dan mulut, seperti: selsema atau selsema, Agina, Bronchitis, dypteria, tubercolose, tussisconsulviva, batuk rejang (pertussis), influenza, pneomonia (radang paru-paru), penyakit- penyakit, virus dan bakteria di atas dapat ditanggal dengan wuduk, Subhanallah, dengan wuduk kita berjaya menanggal ribuan bahkan jutaan penyakit.

Sesungguhnya Nabi Muhammad bersabda: "Sesungguhnya umatku akan muncul pada hari kiamat dengan wajah gemilang dan kedua anggota (tangan dan kaki) yang bercahaya disebabkan bekas wudhu '. Barangsiapa di antara kamu yang sanggup memanjangkan cahayanya, maka lakukanla. (HR. Muslim)

Dalam hadis dan Qur'an banyak ditekankan pentingnya wuduk, dan tahukah saudaraku, bahawa wuduk juga boleh menjadi terapi Kanser Kulit. telah banyak kajian tentang penyebab atau faktor kanser kulit, dan banyak kajian telah membuktikan salah satu faktornya adalah terlalu banyaknya kulit menyerap bahan kimia. Salah satu cara yang selamat untuk mencegah kanser kulit adalah dengan cara menghilangkan zat kimia pada kulit kita. Wuduk adalah jalan keluarnya, kerana pada ketika kita berwudhu ', kita mencuci kulit kita berulang-ulang. apalagi untuk seorang muslim, wudhu 'minimal 5 kali sehari masing-masing sebelum solat fardhu. Pembersihan pada saat kita berwuduk ini dapat meminimumkan bahan kimia yang terdapat pada kulit kita.

- sumber dari berandamadina.wordpress.com


2 Responses to “Subhanallah, hikmah wuduk disebalik sains”




Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ
p/s: Jika ada diantara blogger yang ingin bertukar pautan link dengan detikislam.blogspot.com, boleh lah pm di facebook admin.

Juga kepada blogger-blogger yang telah membuat pautan link detikislam di blog masing-masing tetapi admin masih tidak meletakkan pautan link blog saudara saudari, minta pm juga di facebook admin. Sekian, Terima Kasih

Blog's stats Jumaat 30.12.2011 bersamaan 4 Safar 1433

Back To Top
Profile Picture
©1433 Hakcipta Tak Terpelihara
Anda digalakkan untuk mengambil apa-apa bahan di dalam laman ini untuk tujuan penyebaran, tanpa perlu memberitahu kepada pihak kami. Anda digalakkan untuk memaparkan sumber asal bahan tersebut.
E-mel :@gmail.comatau Facebook :www.facebook.com/blogdetikislam