Subhanallah, kanak-kanak ini telah mengislamkan beribu orang


Sharifuddin Khalifa seorang kanak-kanak luar biasa. Dia dilahirkan di Tanzania, Afrika Timur pada Disember 1993 itu berasal dari keluarga Katholik. Namun, pada usia 1.5 tahun, Khalifa sudah hafal 30 juz Al-Quran dan solat lima kali sehari.

Subhanallah, dia mampu menghafal Al-Quran tanpa ada orang yang mengajarnya. Pada awalnya, kedua-dua orang tua Khalifa merasakan anaknya dikuasai syaitan. Namun, jirannya yang Muslim memahami apa yang diucapkan kanak-kanak. Akhirnya, kedua-dua orang tuanya menyedari bahawa anaknya adalah tanda kebesaran Allah. Kedua-dua orang tuanya pun memeluk Islam.

Meski berbahasa ibunda Swahili, Khalifa mampu bercakap dan berpidato dalam bahasa Arab, Inggeris, Perancis, dan Itali tanpa mempelajari bahasa-bahasa tersebut. Pada usia empat hingga lima tahun, dia sudah mengelilingi Afrika dan Eropah untuk berceramah dan mengajar. Berkat dakwaahnya, beribu-ribu orang memeluk Islam. Di Kenya, Afrika sebanyak 1000 orang berduyun-duyun bersyahadat setelah mendengar ceramahnya.

- terjemahan dari republika.co.id


Comments

Anonymous said…
this is Past ..now he is in Saudia arabia ...this thing happened way back ...so it was long time back..
Anonymous said…
Yea, it is about 19 years back. I think now he is about quarter of century of age now. Sharifuddin Khalifa (Also known as Sharif idd born December 1993) is a Tanzanian Hafeez.