FIFA benarkan pemain bola sepak wanita bertudung beraksi di padang

Alhamdulillah..FIFA Setujui Pemain Berjilbab Ikut Turnamen Internasional
Sebuah keputusan penting diambil oleh persekutuan bola sepak antarabangsa FIFA, dengan membenarkan pemain wanita muslim untuk memakai tudung di padang. Walaupun begitu, keputusan ini di bawah kecaman sengit dari kumpulan wanita Perancis.

"Peraturan untuk menerima pakaian khusus untuk atlet wanita, telah menimbulkan diskriminasi dan bertentangan dengan peraturan gerakan sukan yang menetapkan peraturan pakaian yang sama tanpa mengira asal usul dan keyakinan," Menurut surat terbuka yang dihantar oleh tiga kumpulan Perancis untuk Presiden FIFA, Sepp Blatter yang dilaporkan oleh OnIslam.

Surat terbuka yang telah ditandatangani oleh Kumpulan Hak Wanita Antarabangsa (LDIF), FEMIX'SPORTS dan koordinasi Perancis untuk wanita Eropah. Surat ini dikeluarkan kerana keputusan FIFA yang menyokong cadangan Jawatankuasa Eksekutif untuk mencabut larangan kontroversi tentang pemakaian tudung oleh pemain muslim wanita di padang.

Perubahan ini datang atas permintaan daripada Jawatankuasa Wanita Asian Football Confederation (AFC) untuk mempertimbangkan semula peraturan ini. Peraturan FIFA yang merancang untuk melarang tudung selama sukan olimpik 2012, dicetuskan pada bulan april 2010.

Peraturan ini membuatkan mimpi ngeri pasukan bola sepak wanita Iran dilarang beraksi di Sukan Olimpik London sudah tiada. Kerana Iran terdapat peraturan bahawa semua wanita di Iran wajib menutup hijab dari hujung kepala hingga hujung kaki.

AFC mengatakan bahawa tudung adalah "Budaya daripada simbol religious". FIFA juga menambah dengan mengatakan bahawa "Tujuan penghapusan larangan ini adalah untuk menghilangkan segala bentuk diskriminasi, dan FIFA akan bertanggungjawab untuk itu," kata Pertubuhan tersebut.

Pemakaian tudung tidak mengganggu kredibillitas gerakan pemain. Buktinya, pada Sukan Olimpik 2008 di Beijing, setengah atlet Mesir dan semua atlet Iran, Afghanistan, Yaman memakai tudung berjaya memenangi pingat emas. - terjemahan dari republika.co.id





Comments