Diktator Yaman Ali Abdullah Saleh "Melarikan Diri" ke Amerika Syarikat

Diktator Yaman Ali Abdullah Saleh telah meninggalkan ibu kota Sana'a, menuju ke Amerika Syarikat untuk menerima rawatan perubatan, seorang pegawai berkata.

Pejabat dari pejabat Saleh mengatakan diktator Yaman tersebut meninggalkan ibu kota pada hari Ahad semalam (22 / 1) tapi tidak menentukan tujuan Saleh.

Maklumat ini datang pada saat pihak berkuasa di Sana'a mengatakan pada hari Ahad kelmarin bahawa putra Saleh, yang menjalankan Garda Republik, sudah berada di Oman untuk mempersiapkan lawatan ayahnya ke negara Arab itu dalam rutenya ke Amerika Syarikat.

Dalam pidato perpisahan sebelumnya pada hari Ahad, Saleh berkata, "Saya akan pergi ke Amerika Syarikat untuk rawatan dan kemudian akan kembali sebagai ketua parti Kongres Rakyat (GPC)," lapor media kerajaan Yaman.

Minggu lalu, seorang pegawai kanan parti GPC mengatakan Saleh akan melawat "Oman dan kemudian Ethiopia sebelum melakukan perjalanan ke New York untuk rawatan atasi luka-luka yang dideritanya dalam serangan terhadap istana presiden pada bulan Jun 2011.

Berlepas Saleh dari Sana'a datang satu hari selepas parlimen Yaman bersetuju undang-undang yang memberikan kekebalan dari pendakwaan lengkap terhadap diktator itu untuk kejahatan yang dilakukan selama 33-tahun pemerintahannya.

- sumber dari eramuslim.com

Comments