Sunday, July 15, 2012

Siapakah yang Pertama Kali Tawaf di Baitullah?

Siapakah yang pertama kali melakukan tawaf di Baitullah? Ternyata jauh sebelum manusia melakukan tawaf, para malaikat sudah terlebih dahulu melakukan ibadah agung tersebut.

Muhammad bin Munkadir menceritakan bahawa yang pertama-tama dilakukan Adam AS ketika dia turun dari langit adalah bertawaf di sekeliling Baitullah.

Lalu para malaikat menemuinya dan berkata, "Semoga nusuk (ibadah haji) mu mabrur wahai Adam, sedangkan kami telah melakukan tawaf di Baitullah ini sejak 2.000 tahun sebelum kamu." (Al-Azraqy).

Utsman bin Saaj berkata, "Said memberitahu bahawa Adam AS beribadah haji sebanyak 70 kali dengan berjalan kaki, kemudian para malaikat menemuinya di jalan setapak (di antara gua gunung) dan berkata," Semoga hajimu mabrur wahai Adam, sedangkan kami telah berhaji sejak 2.000 tahun sebelum kamu. "(Al-Azraqy).


0 Responses to “Siapakah yang Pertama Kali Tawaf di Baitullah?”




Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ
p/s: Jika ada diantara blogger yang ingin bertukar pautan link dengan detikislam.blogspot.com, boleh lah pm di facebook admin.

Juga kepada blogger-blogger yang telah membuat pautan link detikislam di blog masing-masing tetapi admin masih tidak meletakkan pautan link blog saudara saudari, minta pm juga di facebook admin. Sekian, Terima Kasih

Blog's stats Jumaat 30.12.2011 bersamaan 4 Safar 1433

Back To Top
Profile Picture
©1433 Hakcipta Tak Terpelihara
Anda digalakkan untuk mengambil apa-apa bahan di dalam laman ini untuk tujuan penyebaran, tanpa perlu memberitahu kepada pihak kami. Anda digalakkan untuk memaparkan sumber asal bahan tersebut.
E-mel :@gmail.comatau Facebook :www.facebook.com/blogdetikislam