Ramadan: Atlet Islam di Olimpik London

Meraih pingat di Sukan Olimpik bukanlah perkara mudah. Lebih-lebih lagi atlet-atlet Muslim dalam keadaan berpuasa. Sebanyak 3,000 atlet Muslim tercatat berlaga di ajang Sukan Olimpik London, Inggeris.

Sulaiman Nyambui dari Tanzania merupakan atlet Muslim yang pernah bermain di Sukan Olimpik pada saat bulan Ramadhan. Atlet lari ini berjaya merebut perak di pertandingan lari 5000 meter pada Sukan Olimpik tahun 1980 dan saat itu dia dalam keadaan berpuasa.

"Setelah anda memutuskan untuk melakukan sesuatu, Allah sentiasa bersama dengan anda," kata Nyambui yang saat ini menjabat sebagai Setiausaha Agung Tanzania Asosia Atletik setelah lulus dari Universiti Texas di El Paso.

Sama seperti Sukan Olimpik 1980, tahun ini pun musim panas menyambangi Sukan Olimpik di London, dan saat itu bertepatan dengan bulan ramadhan ketika umat islam diwajibkan untuk menjauhkan diri dari makanan, minuman, seks selama lebih kurang satu bulan.

Ramadhan telah bermula dan Sukan Olimpik akan berlangsung dari 27 Julai hingga 12 Ogos. Tahun ini lebih daripada 3,000 atlet Muslim akan bersaing di Sukan Olimpik, namun banyak di antara mereka yang tidak akan berpuasa. Hal ini sudah diluluskan oleh pihak berkuasa agama.

Atlet muslim yang akan bersaing sambil berpuasa di antaranya Atlet Persatuan Basketball Hakeem Olajuwon dan Shareef Abdur-Rahim, Atlet Bola sepak Hamza dan Husain Abdullah bersaudara, dan bintang bola sepak Karim Benzema dan Mahamadou Diarra.

Mereka sudah berlatih dan bersenam sambil berpuasa sebelumnya. Mereka mengatakan, puasa ramadhan akan meningkatkan disiplin, fokus, dan spiritualis, dan itu semua akan meningkatkan prestasi mereka. Sementara beberapa kajian perubatan mengatakan bahawa puasa secara jelas akan menimbulkan sakit pada prestasi olahraga, dan beberapa yang lain mengatakan hampir tidak mencari kesan.

Doktor mengatakan, kesan puasa juga bergantung pada faktor-faktor cuaca. Jika berpuasa pada hari yang sejuk akan lebih mudah bagi seorang atlet daripada dia berpuasa di petang hari yang panas.

Islam secara tradisional mempertahankan bahawa orang yang sedang sakit atau musafir boleh menunda puasa mereka, dan menggantikannya nanti. Para ulama islam di Mesir dan uni Arab Bersatu melebarkan pengecualian tersebut bagi atlet-atlet Olimpik pada tahun ini.


Comments

As salam Tuan Blog,

selamat menyambut Ramadhan dan selamat berpuasa.
Detik Islam said…
Waalaikummussalam...selamat menjalani ibadah puasa dgn jayanya