Subhanallah, bintang bola sepak ini bermain sambil berpuasa

Kunci kejayaan pasukan-pasukan besar Eropah dalam meraih trofi dan mempertahankan prestasi para pemainnya di level tinggi adalah mampu menjaga aspek kecergasan pemain.

Pasukan perubatan kelab tidak segan-segan memantau perkembangan pemain secara harian hingga mingguan dengan memberikan rencana latihan ketat.

Memasuki bulan Ramadhan, biasanya ada pemandangan berbeza di Liga Perdana Inggeris dan La Liga Sepanyol. Beberapa kelab tampak melakukan kawalan lebih ketat kepada pemain Muslim yang mempunyai kebiasaan puasa. Seiiring meningkatnya jumlah Muslim di kedua-dua kumpulan utama Eropah itu, pemain yang menunaikan puasa akan mengubah kebiasaan makannya. Tentu saja hal itu berpengaruh terhadap prestasi mereka di lapangan.

Budaya Barat yang tidak mahu mencampuradukkan persoalan agama dan bola sepak biasanya tidak terlalu membiarkan pemain untuk melakukan puasa penuh. Bukan kerana mereka tidak menghormati agama Islam yang dianut pemainnya, melainkan tidak ingin prestasi kelab ikut terganggu.

Namun striker Sevilla Frederic Kanoute, yang dikenali ketat dalam menjalankan ritual agama tidak mahu berkompromi dengan peraturan kelab. Bekas pemain Tottenham Hotspur dan West Ham United itu berusaha semaksima mungkin menjalankan ibadah puasa Ramadhan secara penuh.

'' Staf dan jurulatih sangat ingin tahu. Mereka bertanya-tanya mengapa saya tidak makan dan menanyakan semua soalan ini. Tapi anda harus menjawabnya dan bicara tentang itu,'' ujar Kanoute kepada the Independent.

'' Mereka melihat saya berdoa di ruang ganti, saya tidak berfikir tentang bagaimana orang melihatku. Islam telah membantu saya dengan cara ini. Inilah jalan yang anda ambil untuk membuat anda tenang,'' tambah pemain Terbaik Afrika 2007 itu.

Bulan Ramadhan membawa erti berbeza bagi beberapa pemain Muslim top di Liga Perdana Inggeris. Mereka biasanya lebih khusuk dalam bermain dan memulakan pertandingan dengan membaca doa sambil mengangkat kedua-dua tangan ke atas.

Ritual itu biasanya dilakukan oleh dua bersaudara Kolo dan Yaya Toure, Samir Nasri, Younes Kaboul, dan Nicolas Anelka, yang sekarang bermain di Liga Super China. Menurut mereka, tetap berpuasa dan bermain dalam level tinggi merupakan cabaran yang cuba dilakukan.

Ramadhan bagi Sulley Muntary merupakan ibadah yang tidak boleh ditinggalkan, meski harus bermain di tengah-tengah ketatnya jadual Serie A Liga Itali. Pada musim 2009, pelatih Inter Milan Jose Mourinho tersandung persoalan gara-gara mempersoalkan bulan Ramadhan datang di saat pemain harus bermain di liga dengan kemampuan penuh. Ia mengeluh prestasi Sulley Muntary yang bermain loyo hingga memberi kesan kepada Inter yang ditahan 1-1 oleh Bari.

Mourinho mengatakan,'' Ramadhan tiba pada saat yang tidak ideal bagi pemain yang harus bermain di tengah-tengah pertandingan.'' Komentarnya arkitek Real Madrid itu mengundang kecaman luas, khususnya dari Dewan Muslim Itali sehingga Mourinho kemudian mengklarifikasi kenyataan.

'' Keputusan Muntari tidak boleh dikritik kerana ia merupakan masalah iman dan agama. Itu bererti bahawa saya menerimanya saya tidak pernah mengatakan Muntari harus melupakan agamanya dan amalan ritual.''


Comments