Muslim Rohingya ditindas, Suu Kyi terus berdiam diri

Pejuang demokrasi Myanmar, Aung San Suu Kyi, menuai kritik dari sejumlah organisasi penggiat hak asasi manusia. Itu terjadi lantaran pemenang hadiah nobel perdamaian ini memilih diam menghadapi polisi Presiden Thein Sein dalam kes penindasan etnik Rohingya.

Seperti dilansir Telegraph, Suu Kyi dikritik sengaja menghindar mengulas isu yang telah berlangsung selama lapan minggu di negeri Rakhine, Myanmar barat.

Ratusan orang dilaporkan terbunuh dan puluhan ribu lagi penduduk terpaksa berpindah dari rumah mereka. Laporan lain menyatakan pihak tentera memukul, mengancam dan membunuh etnik Rohingya.

"Ini sangat mengecewakan. Dia dalam kedudukan sukar. Tapi, rakyat dikecewakan kerana dia tidak bersuara lebih keras," kata Anna Roberts, Pengarah Eksekutif Burma Campaign, di Inggeris.

Pengarah Human Rights Watch bagi Asia, Brad Adams, juga menyesalkan sikap Suu Kyi yang justru bergerak dan tidak mahu bercakap soal Rohingya. Terutama saat dia berkunjung ke London, Dublin, Paris, dan Oslo. "Suu Kyi melepaskan peluang untuk membangkitkan isu mengenai hak asasi manusia," katanya.


Comments