Subhanallah, dengan berpuasa struktur otak berubah

Otak merakam aktiviti yang dilakukan secara serentak. Begitu juga dengan aktiviti puasa. Selama satu bulan, tubuh diajak menjalani rutin sahur, menahan diri dari makan, minum, dan seks, kemudian berbuka di petang hari serta menjalankan ibadah Ramadan yang lain.

Berpuasa menjadi sebahagian dari perintah agama. Sementara itu agama dan spiritual merupakan bentuk perilaku manusia yang dikawal otak. Ketua Centre for Neuroscience, Health, and Spirituality (C-NET) Doktor Taufiq Pasiak mengatakan bahawa puasa menjadi latihan mental yang berkaitan dengan sifat otak, yakni neuroplastisitas. "Sel-sel otak dapat mengalami regenerasi dan membentuk hubungan struktur yang baru, salah satunya kerana latihan mental yang terus-menerus," kata Taufik kepada Tempo.

Bahasa awamnya, kata dia, apabila seseorang melakukan perbuatan baik secara terus-menerus, struktur otaknya akan berubah. Waktu yang diperlukan untuk menukar sel saraf itu minimum 21 hari. Menurut Taufik, puasa adalah latihan mental yang menggunakan perantara latihan menahan keperluan fizikal (makan, minum, seks).

Selain membentuk struktur otak baru, Taufik menjelaskan bahawa puasa merelaksasi sistem saraf, terutama otak. Tetapi ada perbezaan asas di antara relaksasi sistem pencernaan dan sistem saraf. Selama puasa, sistem pencernaan benar-benar berehat selama kira-kira 14 jam, sementara di dalam otak orang yang berpuasa justru terjadi pengurusan maklumat yang banyak.

Contohnya, kata beliau, otak dapat mengingat dengan baik di saat tenang dan rileks. Ketika tidur, biasanya orang bermimpi. Kenapa? Kerana di waktu ini otak hanya menerima dan menguruskan maklumat yang berasal dari dalam dirinya. Di dalam Al-Quran, menurut Taufik, ada istilah an-Nafs al-Muthmainah (jiwa yang tenang) kerana memang dalam suasana tenang orang boleh berfikir dengan baik dan mempunyai kepekaan hati yang tajam. "Ketenangan membuat kita tidak reaktif menghadapi permasalahan," katanya.

Luqman al-Hakim pernah menasihati anaknya, "Wahai anakku, apabila perut dipenuhi makanan, maka gelaplah fikiran, bisulah lidah dari menuturkan hikmah (kebijaksanaan), dan malaslah segala anggota badan untuk beribadah."

Otak terdiri daripada bertrilion sel yang disambungkan satu dengan yang lain. Di dalamnya boleh disimpan 1 bilion bit ingatan atau ingatan. Ini sama dengan maklumat dari 500 set ensiklopedia lengkap.

Di dalam otak, ada sel yang disebut sebagai neuroglial cells. Fungsinya sebagai pembersihan otak. Semasa berpuasa, sel-sel neuron yang mati atau sakit akan 'dimakan' oleh sel-sel neuroglial ini. Fizik Albert Einstein dikenali sebagai orang yang suka berpuasa. Ketika menderma tubuhnya, para saintis mencari sel-sel neuroglial di dalam otak Einstein 73 peratus lebih banyak berbanding orang kebanyakan.

Sebuah kajian yang dilakukan John Rately, seorang psikiater dari Universiti Harvard, Amerika Syarikat, menunjukkan bahawa tatacara dan sekatan pengambilan kalori meningkatkan prestasi otak. Dengan alat functional Magnetic Resonance Imaging (fMRI), Rately memantau keadaan otak mereka yang berpuasa dan yang tidak. Hasilnya, orang yang puasa mempunyai aktiviti motor korteks yang meningkat secara konsisten dan signifikan.

Taufik mengatakan bahawa puasa adalah salah satu bentuk tazkiyatun nafs (menumbuhkan nafsu) dan tarbiyatun iradah (mendidik kehendak). Kerana itu, sejak niat puasa, perilaku selama berpuasa dan ritual-ritualnya berada dalam konteks memperbaiki nafsu, menumbuhkan, kemudian menguruskan kemahuan-kemahuan manusia.


Comments