Tuesday, July 31, 2012

Keunikan berpuasa di Amerika

Suasana Ramadhan sama sekali tidak terasa di Dearborn, Michigan. Padahal di bandar ini terdapat komuniti Muslim yang tergolong besar.

Abbas Ammar, pengurus Restauran Al-Ameer, tetap membuka rumah makannya seperti biasa. Pelanggan restorannya yang kebanyakan non-Muslim membuatnya sibuk bekerja seperti pada bulan-bulan lain.

"Enam puluh peratus pelanggan Al-Ameer adalah non-Muslim. Mereka sama sekali tidak terpengaruh oleh Ramadhan, "papar Ammar.

Ketika ditanya sama ada sukar berpuasa sambil tetap bekerja tanpa tergoda mengudap, dia berkata, "Saya berusaha tetap sibuk seperti biasa. Saya tahu ini bulan Ramadhan, dan saya berpuasa kerana Allah. Jadi mata saya tertuju pada sesuatu yang mendatangkan pahala. "

Apa yang dialami Ammar ini merupakan hal yang umum dirasakan Muslim yang berpuasa di Amerika. Berbagai kesibukan dan aktiviti yang biasa dilakukan mereka sehari-hari tidak berubah sama sekali. Ini menjadikan puasa di Amerika lebih merupakan urusan peribadi.

Namun, di banyak tempat di Amerika, aspek kemasyarakatan Ramadhan yang umumnya dilakukan di masjid atau tempat-tempat berkumpul lain sangat menonjol di mana buka puasa dilakukan dengan cara potluck, iaitu setiap orang yang datang diharapkan membawa sumbangan makanan untuk dinikmati bersama; budaya yang bagi kebanyakan orang Timur tidak biasa. Tetapi, dengan cara ini kita boleh "keliling dunia" merasa pelbagai hidangan antarabangsa, kerana berbuka dengan orang dari pelbagai latar belakang etnik dan bahkan non-Muslim.

Kehadiran warga non-Muslim dalam acara berbuka ini semakin terlihat lazim di Amerika. Ashraf Sufi dan keluarganya yang tinggal di Topeka, Kansas, misalnya, kerap mengundang tetangga-tetangganya yang non-Muslim untuk berbuka bersama.

Ia mengatakan bahawa acara berbuka di rumahnya sudah lama menjadi seperti ajang dialog antara agama, kerana seringkali kedatangan kira-kira 70 orang, termasuk dari kelompok Nasrani, Yahudi, Buddha, dan Bahai.

Seiring dengan keunikan tradisi puasa ini, teknologi dunia maya juga berperanan besar dalam membantu Muslim menyesuaikan budaya Ramadan dengan irama kehidupan Amerika yang serba cepat. Blog "My Halal Kitchen," misalnya, membantu para ibu menyiapkan aneka hidangan berbuka secara cepat setiap hari tanpa membuat dapur berantakan.

Tempahan makanan halal siap saji melalui internet membantu mereka yang tidak punya masa untuk masak, khususnya para lajang dan mahasiswa, untuk berbuka atau sahur. Sementara, banyak yang menggunakan pelbagai media sosial, seperti Tweeter, untuk saling berkaitan apakah untuk mengajak sahur bersama di restauran yang buka 24 jam atau membahas Al-Qur'an di masjid.

Jadi, budaya Ramadan di Amerika bukan sahaja unik, tetapi juga khas, kerana "diciptakan" oleh mereka yang ingin memenuhi kewajipan sebagai pemeluk agama Islam dan meningkatkan ketakwaan.


Monday, July 30, 2012

Islam agama damai - Salomon Kalou bekas pemain Chelsea

Bekas pemain Chelsea, Salomon Kalou selama ini dikenali sebagai salah satu pemain bola Muslim taat yang mempunyai keperibadian tertutup.

Pemain tersebut dikenali sebagai peribadi yang tidak terpengaruh dari publisiti media.

Hal itu malah membuatnya senang dengan kehidupannya mendekatkan diri dengan Allah SWT dan ibadahnya tidak rakam kamera. Ia menyambut Ramadhan 1433 hijriah dengan penuh suka cita.

Kalou sangat bangga menyandang predikat pemain bola Muslim berjaya. Meski di Barat Islam distigmakan sebagai agama yang mengajar keganasan dan mengamini aksi keganasan, hal itu dibantahnya dengan tegas.

Caranya, ia memasang status profil di twitter-nya dengan menegaskan kalau Islam adalah agama yang mengajarkan kedamaian dan antikekerasan. "Peace and love is my religion! (Kedamaian dan penuh cinta adalah agamaku)" ujar pemain yang memperkuat Chelsea ketika masih dilatih Jose Mourinho itu.

Untuk membuktikan Kalou sebagai pemain bola Muslim taat, harian Daily Mail tahun lalu menurunkan liputan khusus tentang halangan yang dihadapi pemain bola Muslim ketika tetap memilih berpuasa di saat Liga Perdana Inggeris bergulir. Ketika itu, pengurus the Blues masih dipegang Andres Villas-Boas.

Lelaki yang sekarang melatih Tottenham Hotspur itu menerapkan aturan ketat dan tidak pandang bulu. Meski Kalou dan Nicolas Anelka tetap memilih berpuasa, Villas-Boas tidak mahu tahu. Sang pengurus mewajibkan kedua-duanya ikut duduk bareng bersama pemain lain yang sedang menikmati sarapan pagi.

"Salomon Kalou dan Nicolas Anelka hanya boleh memandang rakannya menikmati makanan kerana kedua-duanya memilih tetap meneruskan puasa," demikian hasil liputan Daily Mail.

Meski dihinggapi rasa lapar, kedua-dua pemain bola Muslim itu tidak tergoda membatalkan puasa sebab hal itu merupakan sebuah keyakinan yang harus dijalankan sebagai pemeluk ajaran Islam.

Tidak sia-sia pengorbanan Kalou, musim lalu dia berjaya membawa the Blues meraih gelar Piala FA dan Liga Champions


Sunday, July 29, 2012

Muslim Rohingya ditindas, Suu Kyi terus berdiam diri

Pejuang demokrasi Myanmar, Aung San Suu Kyi, menuai kritik dari sejumlah organisasi penggiat hak asasi manusia. Itu terjadi lantaran pemenang hadiah nobel perdamaian ini memilih diam menghadapi polisi Presiden Thein Sein dalam kes penindasan etnik Rohingya.

Seperti dilansir Telegraph, Suu Kyi dikritik sengaja menghindar mengulas isu yang telah berlangsung selama lapan minggu di negeri Rakhine, Myanmar barat.

Ratusan orang dilaporkan terbunuh dan puluhan ribu lagi penduduk terpaksa berpindah dari rumah mereka. Laporan lain menyatakan pihak tentera memukul, mengancam dan membunuh etnik Rohingya.

"Ini sangat mengecewakan. Dia dalam kedudukan sukar. Tapi, rakyat dikecewakan kerana dia tidak bersuara lebih keras," kata Anna Roberts, Pengarah Eksekutif Burma Campaign, di Inggeris.

Pengarah Human Rights Watch bagi Asia, Brad Adams, juga menyesalkan sikap Suu Kyi yang justru bergerak dan tidak mahu bercakap soal Rohingya. Terutama saat dia berkunjung ke London, Dublin, Paris, dan Oslo. "Suu Kyi melepaskan peluang untuk membangkitkan isu mengenai hak asasi manusia," katanya.



Awas, bahaya gosip

Setiap orang pasti berusaha untuk menjaga dan mengangkat maruah dan martabatnya. Ia tidak rela untuk disingkap aib-aibnya atau pun dibentangkan kejelekannya. Kerana hal ini dapat menjatuhkan dan merosakkan maruah dan martabatnya di hadapan orang lain.

"Setiap Muslim terhadap Muslim lain nya diharamkan darahnya, kehormatannya, dan juga hartanya." (HR Muslim).

Hadis ini menjelaskan kepada kita tentang eratnya hubungan persaudaraan dan kasih sayang sesama Muslim. Bahawa setiap Muslim diharamkan menumpahkan darah (membunuh) dan merampas harta saudaranya seiman.

Demikian pula setiap Muslim diharamkan melakukan perbuatan yang boleh menjatuhkan, meremehkan, ataupun merosakkan kehormatan saudaranya. Kerana, tidak ada seorang pun yang sempurna dan ma'shum (terjaga dari kesalahan) kecuali para nabi dan rasul. Sedangkan kita, tidak lepas dari kekurangan dan kelemahan.

Di bulan penuh rahmat ini, hal yang sangat disayangkan, media-media kita masih asyik pada tayangan-tayangan seperti ini. Tayangan gosip yang mereka Refine your dengan sebutan infotainment ini masih tersaji dengan tanpa tedeng aling-aling dan tanpa merasa berdosa.

Bukankah tayangan picisan ini hanya akan menjadikan tersingkap dan tersebar aib seseorang, yang pada gilirannya akan menjatuhkan dan merosakkan maruah dan martabatnya.

"Apakah kalian mengetahui apa itu ghibah?" Tanya Rasul kepada para sahabatnya.

"Allah dan Rasul-Nya yang lebih tahu," jawab mereka.

Sabda Rasul, "Engkau menyebutkan sesuatu yang ada pada saudaramu yang dia membencinya, jika yang engkau sebutkan tadi benar-benar ada pada saudaramu, sungguh engkau telah berbuat ghibah, sedangkan jika itu tidak benar maka engkau telah membuat kedustaan ​​(fitnah) atasnya." ( HR Muslim).

Aisyah RA pernah berkata kepada Rasulullah tentang Shafiyyah bahawa dia adalah wanita yang pendek. "Sungguh engkau telah berkata dengan suatu kalimat yang kalau seandainya dicampur dengan air laut nescaya akan mengubah air laut itu," jawab Baginda tidak suka. (HR Abu Dawud).

Sekadar menggambarkan bentuk tubuh seseorang saja sudah mendapat teguran keras dari Rasulullah SAW, lalu bagaimana dengan menyebutkan sesuatu yang lebih keji dari itu?

Dari sahabat Anas bin Malik RA, Rasulullah SAW bersabda, "Ketika aku mikraj (naik di langit), aku melewati suatu kaum yang kuku-kukunya dari tembaga dalam keadaan mencakar wajah-wajah dan dada-dadanya. Lalu aku bertanya, "Siapakah mereka itu wahai Jibril?" Malaikat Jibril menjawab, "Mereka adalah orang-orang yang memakan daging-daging manusia dan merosakkan kehormatannya." (HR Abu Dawud).

Yang dimaksudkan dengan 'memakan daging-daging manusia' dalam hadis ini adalah ghibah atau bergosip. "Wahai orang-orang yang beriman, jauhilah kebanyakan dari prasangka (kecurigaan), kerana sebahagian prasangka adalah dosa; janganlah mencari-cari keburukan orang, dan jangan mengumpat satu sama lain. Adakah seorang di antara kamu suka memakan daging saudaranya yang sudah mati? Maka, tentulah kamu merasa jijik terhadapnya ... "(QS. Al-Hujurat [49]: 12). sumber republika.co.id



Saturday, July 28, 2012

Perahu Firaun dinasti pertama ditemui

Perahu Firaun Dinasti Pertama Ditemukan
Sebuah perahu kuno yang didakwa berasal dari zaman Firaun ditemukan di Abu Rawash, Mesir. Kabar itu disampaikan Menteri Hal Ehwal Benda-benda Purbakala Mesir, Muhammad Ibrahim Ali, Rabu (25/7).

Egypt Independent melaporkan, perahu yang diperbuat dari kayu tersebut didakwa berasal dari zaman Raja Den pada Dinasti Pertama, sekitar 3000 SM. Ali berkata, keadaan perahu dalam keadaan baik.

Institut Arkeologi Oriental Perancis, kata Ali, telah melakukan penggalian di kawasan tersebut. Mereka menggali sisa-sisa kapal kuno dan berjaya mencari sebelas potongan kayu perahu masing-masing mempunyai panjang enam meter dengan lebar 1.5 meter.

Mereka pun membawa benda-benda berharga itu ke Museum Mesir untuk diperbaiki. Rencananya, mereka bakal mempamerkan perahu Firaun tersebut di Muzium Nasional Peradaban Mesir.

Secara berasingan Jeneral Pengawas Projek Muzium Mesir, Hussein Abdel Basir mengatakan, perahu tersebut disinyalir digunakan untuk pemakaman. Pasalnya, orang-orang Mesir kuno terbiasa menguburkan perahu bersama jasad orang yang sudah meninggal. Alasannya, orang Mesir kuno percaya perahu itu masih boleh digunakan mendiang di akhirat. sumber dari republika.co.id


Friday, July 27, 2012

Sabun, warisan Islam yang dilupakan

Salah satu penemuan penting yang dicapai umat Islam di era keemasan adalah sabun. Sejak abad ke-7 M, umat Islam telah membangunkan sebuah gaya hidup bersih yang mutakhir.

Menurut Ahmad Y Al-Hassan dalam bukunya yang berjudul Technology Transfer in the Chemical Industries, kota-kota Islam seperti Nablus (Palestin), Kufah (Iraq), dan Basrah (Iraq) telah menjadi sentra industri sabun. "Sabun yang kita kenal hari ini adalah warisan dari tamadun Islam," papar Al-Hassan.

Menurut Al-Hassan, sabun yang diperbuat dari minyak sayur-sayuran, seperti minyak zaitun serta minyak aroma, pertama kali dihasilkan para ahli kimia Muslim di era kekhalifahan.

Salah seorang sarjana Muslim yang telah mampu mencipta formula sabun adalah Al-Razikimiawan legenda dari Parsi. "Hingga kini, formula untuk membuat sabun tak pernah berubah," kata Al-Hassan.

Sabun yang dibuat umat Islam di zaman kejayaan sudah menggunakan pewarna dan pewangi. Selain itu, ada sabun cair dan ada pula sabun batangan. Bahkan, pada masa itu sudah tercipta sabun khusus untuk mencukur misai dan janggut.

Harga sabun pada 981 M berkisar tiga Dirham (syiling perak) atau setara 0.3 Dinar (syiling emas). Resep pembuatan sabun di dunia Islam juga telah ditulis seorang doktor terkemuka dari Andalusia, Sepanyol, bernama Abu Al-Qasim Al-Zahrawi alias Abulcassis (936-1013 M).

Ahli kosmetik ini memaparkan tata cara membuat sabun dalam kitabnya yang monumental bertajuk Al-Tasreef. Al-Tasreef merupakan ensiklopedia perubatan yang terdiri daripada 30 volume. Kitab itu telah diterjemahkan ke dalam bahasa Latin dan digunakan sebagai buku rujukan utama di beberapa buah universiti Eropah yang terkemuka.

Sang doktor memaparkan resepi-resepi pembuatan pelbagai alat kosmetik pada volume ke-19 dalam kitab Al-Tasreef. Selain itu, resep pembuatan sabun yang lengkap tercatat dalam sebuah risalah bertarikh abad 13 M.

Manuskrip itu memaparkan secara jelas dan detail tata cara pembuatan sabun. Fakta ini menunjukkan betapa dunia Islam telah jauh lebih maju berbanding peradaban Barat. Masyarakat Barat, khususnya Eropah, dianggarkan baru mengenal pembuatan sabun pada abad ke-16 M. sumber darirepublika.co.id



Thursday, July 26, 2012

Subhanallah, dengan berpuasa struktur otak berubah

Otak merakam aktiviti yang dilakukan secara serentak. Begitu juga dengan aktiviti puasa. Selama satu bulan, tubuh diajak menjalani rutin sahur, menahan diri dari makan, minum, dan seks, kemudian berbuka di petang hari serta menjalankan ibadah Ramadan yang lain.

Berpuasa menjadi sebahagian dari perintah agama. Sementara itu agama dan spiritual merupakan bentuk perilaku manusia yang dikawal otak. Ketua Centre for Neuroscience, Health, and Spirituality (C-NET) Doktor Taufiq Pasiak mengatakan bahawa puasa menjadi latihan mental yang berkaitan dengan sifat otak, yakni neuroplastisitas. "Sel-sel otak dapat mengalami regenerasi dan membentuk hubungan struktur yang baru, salah satunya kerana latihan mental yang terus-menerus," kata Taufik kepada Tempo.

Bahasa awamnya, kata dia, apabila seseorang melakukan perbuatan baik secara terus-menerus, struktur otaknya akan berubah. Waktu yang diperlukan untuk menukar sel saraf itu minimum 21 hari. Menurut Taufik, puasa adalah latihan mental yang menggunakan perantara latihan menahan keperluan fizikal (makan, minum, seks).

Selain membentuk struktur otak baru, Taufik menjelaskan bahawa puasa merelaksasi sistem saraf, terutama otak. Tetapi ada perbezaan asas di antara relaksasi sistem pencernaan dan sistem saraf. Selama puasa, sistem pencernaan benar-benar berehat selama kira-kira 14 jam, sementara di dalam otak orang yang berpuasa justru terjadi pengurusan maklumat yang banyak.

Contohnya, kata beliau, otak dapat mengingat dengan baik di saat tenang dan rileks. Ketika tidur, biasanya orang bermimpi. Kenapa? Kerana di waktu ini otak hanya menerima dan menguruskan maklumat yang berasal dari dalam dirinya. Di dalam Al-Quran, menurut Taufik, ada istilah an-Nafs al-Muthmainah (jiwa yang tenang) kerana memang dalam suasana tenang orang boleh berfikir dengan baik dan mempunyai kepekaan hati yang tajam. "Ketenangan membuat kita tidak reaktif menghadapi permasalahan," katanya.

Luqman al-Hakim pernah menasihati anaknya, "Wahai anakku, apabila perut dipenuhi makanan, maka gelaplah fikiran, bisulah lidah dari menuturkan hikmah (kebijaksanaan), dan malaslah segala anggota badan untuk beribadah."

Otak terdiri daripada bertrilion sel yang disambungkan satu dengan yang lain. Di dalamnya boleh disimpan 1 bilion bit ingatan atau ingatan. Ini sama dengan maklumat dari 500 set ensiklopedia lengkap.

Di dalam otak, ada sel yang disebut sebagai neuroglial cells. Fungsinya sebagai pembersihan otak. Semasa berpuasa, sel-sel neuron yang mati atau sakit akan 'dimakan' oleh sel-sel neuroglial ini. Fizik Albert Einstein dikenali sebagai orang yang suka berpuasa. Ketika menderma tubuhnya, para saintis mencari sel-sel neuroglial di dalam otak Einstein 73 peratus lebih banyak berbanding orang kebanyakan.

Sebuah kajian yang dilakukan John Rately, seorang psikiater dari Universiti Harvard, Amerika Syarikat, menunjukkan bahawa tatacara dan sekatan pengambilan kalori meningkatkan prestasi otak. Dengan alat functional Magnetic Resonance Imaging (fMRI), Rately memantau keadaan otak mereka yang berpuasa dan yang tidak. Hasilnya, orang yang puasa mempunyai aktiviti motor korteks yang meningkat secara konsisten dan signifikan.

Taufik mengatakan bahawa puasa adalah salah satu bentuk tazkiyatun nafs (menumbuhkan nafsu) dan tarbiyatun iradah (mendidik kehendak). Kerana itu, sejak niat puasa, perilaku selama berpuasa dan ritual-ritualnya berada dalam konteks memperbaiki nafsu, menumbuhkan, kemudian menguruskan kemahuan-kemahuan manusia.



Wednesday, July 25, 2012

7 tanda kebahagiaan di dunia

Ibnu Abbas ra adalah salah seorang sahabat Nabi SAW yang terkenal dengan gelaran Turjumaanul Qur'an (orang yang paling ahli dalam menterjemahkan Al-Quran). Beliauh sangat telaten dalam menjaga dan melayani Rasulullah SAW.

Beliau pernah secara khusus didoakan Rasulullah SAW, maka pada usia 9 tahun Ibnu Abbas telah hafal Al Quran dan telah menjadi imam di masjid. Beliau pernah didoakan Nabi dua kali, saat didakap beliau dan saat beliau  melayani Rasulullah dengan mengambil air sembahyang. Rasul berdoa,'' Ya Allah pahamkanlah (faqihkanlah) ia.'' (HR. Muslim).

Sejak kecil Ibnu Abbas sudah menunjukkan kecerdasan dan semangatnya dalam menuntut ilmu. Sepeninggal wafat Nabi, ghiroh Ibnu Abbas menuntut ilmu tak menjadi surut.

Tanpa bosan beliau  mendatangi satu per satu sahabat untuk sekadar bertanya aku berbagai perkara yang belum diketahuinya. Alhasil, dalam masa yang singkat Ibnu Abbas digelar sebagai faqih al ashr (faqih di masanya) dan imam al mufassirin (penghulu ahli tafsir).

Ibnu Abbas juga berjuluk al bahr (lautan ilmu). Seiring perjalanan waktu, penglihatan Ibnu Abbas mulai berkurang hingga ia wafat di kota Thaif. Musnad Abdullah Ibnu Abbas mencapai 1.660 hadis. 75 hadis diantaranya disepakati oleh Bukhari dan Muslim (Muttafaq 'alaihi). Bukhari meriwayatkan 120 hadis sedang Muslim sebanyak 9 hadis.

Suatu hari ia ditanya oleh para Tabi'in (generasi selepas para Sahabat) mengenai apa yang dimaksudkan dengan kebahagiaan dunia. Ibnu Abbas menjawab bahawa ada 7 (tujuh) indikator kebahagiaan dunia, iaitu:

Pertama, Hati yang selalu bersyukur.
Ertinya selalu menerima apa yang telah Allah SWT berikan dengan ikhlas apapun bentuknya. Agar dapat selalu bersyukur, maka mestilah kita memahami ayat. "Sesungguhnya beruntunglah orang-orang yang beriman." (QS. Al Mu'minun, 23: 1)

Mengapa beruntung?. Kerana setiap peristiwa apapun itu yang ditimpakan oleh Allah terhadap hambanya yang beriman adalah sebuah keberuntungan bagi dirinya. Apapun bentuknya. Tetapi kuncinya jika hambanya ikhlas. Ikhlas dalam erti memurnikan. Ilustrasinya jika dia diberikan kesenangan, orang yang beriman akan ikhlas dan bersyukur dengan memuji Allah, berdoa serta membahagikan rezeki, kesenangan atau nikmatnya kepada hamba-hamba yang lain.



"Dan terhadap nikmat Tuhanmu, maka hendaklah kamu sebarkan. (QS. Ad Dhuha, 93: 11) Kerana itu Allah pun akan menambah rezekinya bagi orang-orang yang pandai bersyukur. "Dan (ingatlah), tatkala Tuhanmu memaklumkan;" Sesungguhnya jika kamu bersyukur, pasti kami akan menambah (nikmat) kepadamu, dan jika kamu mengingkari (nikmatku), maka sesungguhnya azab KU sangatlah pedih. "(QS. Ibrahim, 14: 7) Dan jika Allah menimpakan musibah kepadanya, maka mereka bersimpuh, berdoa memohon kepadaNYA agar musibah tersebut menjadi penghapus dosa-dosanya, serta menjadikan mereka hamba-hamba yang selalu mengingati Allah.

Dalam hadis yang diriwayatkan oleh Imam Muslim (sahih muslim no. 4673) dinyatakan bahawa: Rasulullah bersabda "janganlah kamu terlalu bersedih & tetaplah berbuat kebaikan kerana dalam setiap musibah yang menimpa seorang muslim terdapat penghapusan dosa bahkan bencana kecil yg menimpanya atau kerana sebuah duri yg menusuknya . "


Memiliki jiwa syukur bererti selalu menerima apa adanya (qona'ah), sehingga tidak ada cita-cita yang berlebihan, tidak ada stress, inilah nikmat bagi hati yang selalu bersyukur. berbahagialah orang yang pandai bersyukur!

Kedua, pasangan hidup yang soleh.
Pasangan hidup yang soleh akan menciptakan suasana rumah dan keluarga yang soleh pula. Di akhirat kelak seorang suami (sebagai imam keluarga) akan diminta pertanggungjawaban dalam mengajak isteri dan anaknya kepada kesholehan. Berbahagialah menjadi seorang isteri bila memiliki suami yang soleh, yang pasti akan bekerja keras untuk mengajak isteri dan anaknya menjadi muslim yang soleh.

sebaliknya pula seorang isteri yang solehah, akan mempunyai kesabaran dan keikhlasan yang luar biasa dalam melayani suami dan anak-anaknya. Pasangan hidup yang soleh. ia menciptakan suasana rumah teduh dan menurunkan keluarga yang soleh pula. indah dan mententeramkan. para penyelidik membuktikan, kesolehan (inner beauty) adalah 2/3 faktor penentu kebahagiaan hidup, sedangkan kecantikan atau ketampanan dan kekayaan hanyalah 1/3 darinya. Maka berbahagialah menjadi seorang suami / isteri yang mempunyai seorang suami / isteri yang solehah.

Ketiga, anak yang soleh.
Rasulullah saw bersabda: "Apabila seorang anak Adam mati, maka terputuslah semua amalnya kecuali dari tiga perkara: sedekah jariyah, ilmu yang bermanfaat atau anak soleh yang selalu mendoakannya." (HR. Muslim)

Apabila Rasulullah SAW tawaf. Rasulullah bertemu dengan seorang anak muda yang pundaknya lecet-lecet. Setelah selesai tawaf Rasul bertanya kepada anak muda itu: "Kenapa bahumu itu?" Jawab anak muda itu: "Ya Rasulullah, saya dari Yaman, saya mempunyai seorang ibu yang sudah uzur. Saya sangat mencintai dia dan saya tidak pernah melepaskan dia.

Saya melepaskan ibu saya hanya ketika buang hajat, ketika solat, atau ketika berehat, selain itu selebihnya saya selalu menggendongnya ". Lalu anak muda itu bertanya: "Ya Rasulullah, apakah aku sudah termasuk ke dalam orang yang sudah berbakti kepada orang tua?"

Nabi SAW sambil memeluk anak muda itu dan mengatakan: "Sungguh Allah redha kepadamu, kamu anak yang soleh, anak yang berbakti, tapi anakku ketahuilah, cinta orang tuamu tidak akan terbalaskan olehmu". Dari hadis tersebut kita mendapat gambaran bahawa amal ibadah kita ternyata tidak cukup untuk membalas cinta dan kebaikan orang tua kita, namun sekurang-kurangnya kita boleh bermula dengan menjadi anak yang soleh, di mana doa anak yang soleh kepada orang tuanya dijamin dikabulkan Allah. Berbahagialah kita bila mempunyai anak yang soleh.


Keempat, persekitaran yang kondusif untuk iman kita.
"Wahai orang-orang yang beriman, bertakwalah kepada Allah, dan hendaklah kamu bersama orang-orang yang benar (jujur)." (QS. At-Taubah, 9: 119)


Nabi SAW juga mengajarkan kepada kita agar bersahabat dengan orang yang dapat memberikan kebaikan dan sering menasihati kita.â € ¨ "Seseorang yang duduk (berteman) dengan orang soleh dan orang yang buruk adalah bagaikan berteman dengan pemilik minyak kasturi dan tukang besi. Jika engkau tidak dihadiahkan minyak misk olehnya, engkau boleh membeli darinya atau sekurang-kurangnya dapat harumnya. Adapun berteman dengan pandai besi, jika engkau tidak mendapati badan atau pakaian hangus terbakar, minimal engkau dapat baunya yang tidak enak. "(HR. Bukhari) â € ¨ â € ¨

Ibnul Qayyim mengisahkan, "Kami (murid-murid Ibnu Taimiyyah), jika kami ditimpa perasaan gundah gulana atau muncul dalam diri kami prasangka-prasangka buruk atau ketika kami merasakan sempit dalam menjalani hidup, kami akan mendatangi Ibnu Taimiyah untuk meminta nasihat.

Maka dengan hanya memandang wajah beliau dan mendengar nasihat beliau serta merta hilang semua kegundahan yang kami rasakan dan berganti dengan perasaan lapang, tegar, yakin dan tenang. Â € ¨ â € ¨ Itulah pentingnya bergaul dengan orang-orang soleh, dapat kembali membangkitkan semangat keimanan sehingga kita pun boleh menularkan nuansa kebaikan kepada lingkungan sekitar kita.

Kelima, harta yang halal.
Harta yang halal. yang terpenting dalam Islam high harta, bukan kuantiti harta. Ini tidak bererti Islam tidak menyuruh umatnya untuk kaya. Dalam riwayat Imam Muslim di dalam bab sadaqoh, Rasulullah SAW pernah bertemu dengan seorang sahabat yang berdoa mengangkat tangan. "Kamu berdoa sudah bagus", kata Nabi SAW, "Namun sayang makanan, minuman dan pakaian dan tempat tinggalnya didapati secara haram, bagaimana doanya dikabulkan".

Berbahagialah menjadi orang yang hartanya halal kerana doanya sangat mudah dikabulkan Allah. Harta yang halal juga akan menjauhkan syaitan dari hatinya, maka hatinya semakin bersih, suci dan kukuh, sehingga memberi ketenangan dalam hidupnya. Maka berbahagialah orang-orang yang selalu dengan teliti menjaga kehalalan hartanya.

Keenam, semangat untuk memahami agama.
Semangat memahami agama diwujudkan dalam semangat memahami ilmu-ilmu agama Islam. Semakin ia belajar, semakin cinta ia kepada agamanya, semakin tinggi cintanya kepada Allah dan rasul-Nya. Cinta inilah yang akan memberi cahaya bagi hatinya. Semangat memahami agama akan meng "hidup" kan hatinya, hati yang "hidup" adalah hati yang selalu dipenuhi cahaya nikmat Islam dan nikmat iman. Maka berbahagialah orang yang penuh semangat memahami ilmu agama Islam.

Ketujuh, umur yang barokah.
Umur yang baroqah itu ertinya umur yang semakin tua semakin soleh, yang setiap detiknya diisi dengan amal ibadah. Umur yang dalam kesehariannya selama 24 jam adalah menjadi nilai ibadah. Seseorang yang mengisi hidupnya untuk kebahagiaan dunia semata-mata, maka hari tuanya akan diisi pada bagaimana caranya menikmati sisa hidupnya, maka ia pun sibuk berangan-angan terhadap kenikmatan dunia yang belum ia sempat rasakan, hatinya kecewa bila ia tidak mampu menikmati kenikmatan yang diangankannya. Sedangkan orang yang mengisi umurnya dengan banyak mempersiapkan diri untuk akhirat (melalui amal ibadah) maka semakin tua semakin rindu ia untuk bertemu dengan Allah SWT. Inilah semangat "hidup" orang-orang yang baroqah umurnya, maka berbahagialah orang-orang yang umurnya barokah.

Demikianlah mesej-mesej dari Ibnu Abbas ra. mengenai 7 indikator kebahagiaan dunia.

Tidaklah lebih baik dari yang menulis ataupun yang membaca, kerana yang lebih baik di sisi ALLAH adalah yang mengamalkannya.

Tuesday, July 24, 2012

Tiga Langkah Sebelum Pintu Taubat Tertutup

Sebusuk apa pun maksiat yang telah dilakukan dan sebanyak apa pun dosa yang telah dibuat, bila manusia kembali kepada jalan Allah, maka Allah SWT akan menerima taubatnya. Bahkan, terhadap orang yang kafir sekalipun, bila ia memeluk agama Islam, Allah akan mengampuni segala dosanya.

Pintu taubat sentiasa terbuka. Dan, Allah SWT akan senantiasa menanti kedatangan hamba-Nya yang akan bertaubat. Namun demikian, tidak selamanya pintu taubat terbuka. Ada saatnya pintu tersebut tertutup rapat, terutama pada dua keadaan.

Pertama, ketika nyawa manusia sudah berada di kerongkong. Rasulullah SAW bersabda, "Sesungguhnya Allah yang Maha Mulia lagi Maha Agung menerima taubat seseorang sebelum nyawanya sampai di kerongkong." (HR Tirmidzi).

Kedua, ketika matahari terbit dari tempat terbenamnya. Rasulullah SAW bersabda, "Barang siapa bertaubat sebelum matahari terbit dari barat, nescaya Allah menerima taubatnya." (HR Muslim).

Bila pintu taubat telah tertutup maka penyesalan, permohonan ampunan, perbuatan baik, dan keimanan orang kafir tidak akan bermanfaat lagi. Sebab, Allah SWT tidak akan menerimanya. "Yang mereka nanti-nanti tidak lain hanyalah kedatangan malaikat kepada mereka (untuk mencabut nyawa mereka), atau kedatangan Tuhanmu atau kedatangan sebahagian dari tanda-tanda Tuhanmu. Pada hari datangnya sebahagian dari tanda-tanda Tuhanmu tidaklah bermanfaat lagi iman seseorang bagi dirinya sendiri yang belum beriman sebelum itu, atau dia (belum) mengusahakan kebaikan dalam masa imannya. Katakanlah: "Tunggulah olehmu, sesungguhnya kami pun menunggu (pula)." (Surah al-An'am [6]: 158).

Hal ini harus menjadi perhatian kita untuk tidak menunda-nunda dalam bertaubat. Sebab, bila tidak akan dilakukan maka bukan tidak mungkin hal itu akan menenggelamkan kita pada kemaksiatan yang pada akhirnya diri kita akan menganggap baik setiap sesuatu yang buruk.

Selagi kita hidup di dunia, mari kita gunakan kesempatan ini untuk menyikapi bersiap diri sebelum pintu taubat tertutup.

Pertama, bersegera melakukan taubat. "Sesungguhnya penerimaan taubat di sisi Allah hanyalah taubat bagi orang-orang yang mengerjakan kejahatan lantaran kejahilan, yang kemudian mereka bertaubat dengan segera, maka mereka itulah yang diterima Allah taubatnya; dan Allah Maha Mengetahui, lagi Maha Bijaksana." (QS An-Nisa [4]: 17).

Kedua, bersegera melakukan pelbagai macam kebaikan sebelum datangnya masa yang menyebabkan kita sukar untuk melakukan kebaikan. Rasulullah SAW bersabda, "Bersegeralah kamu untuk mengerjakan amal-amal soleh, kerana akan terjadi berbagai fitnah yang menyerupai malam yang gelap gelita." (HR Muslim dan Tirmidzi).

Ketiga, berusaha meningkatkan ketakwaan kepada Allah SWT. Dengan takwa kita akan diberi kemampuan untuk membezakan yang benar dan salah. (Surah al-Anfaal [8]: 29). sumber republika.co.id



Ini lah tujuh golongan yang dilindungi Allah SWT

Pada hari akhir, manusia akan ditanya tentang apa saja yang mereka lakukan ketika hidup di dunia.

Pada hari itu, tak ada pertolongan kecuali dari Allah. Tapi, ada tujuh golongan yang nanti akan mendapat pertolongan dari Allah.

Pertama, mereka adalah pemimpin atau imam yang adil.

Kedua, pemuda yang hatinya sangat dekat dengan masjid.

Ketiga, Allah juga akan melindungi dua orang yang saling mencintai kerana Allah. Misalnya, kita menyayangi orang tua kita kerana Allah.

Keempat, yang akan mendapat pertolongan Allah di hari kiamat iaitu lelaki yang tidak tergoda oleh wanita cantik.

Kelima, wanita yang boleh menjaga diri dari lelaki juga akan mendapat naungan dari Allah.

Keenam, orang yang gemar bersedekah juga akan mendapat naungan dari Allah. Diceritakan orang ini jika bersedekah dengan tangan kanannya, maka tangan kirinya tidak tahu.

Ketujuh, orang yang selalu mengingat Allah dalam keadaan sunyi, lalu ia menangis kerana takut kepada Allah.

Semoga kita menjadi salah satu dari tujuh golongan yang mendapat naungan dari Allah.



Monday, July 23, 2012

Meraih Selawat 70000 Malaikat

Abu Hurairah radhiallahu anhu berkata: Aku mendengar Rasulullah-shallallahu 'alaihi wasallam-bersabda:

"Hak muslim atas muslim lainnya ada lima: Menjawab salam, menjenguk yang sakit, mengiringi jenazah, memenuhi undangan, dan mendoakan orang yang bersin".
(HR. Al-Bukhari no. 1240 dan Muslim no. 2162)

Dari Tsauban-budak-Rasulullah-shallallahu 'alaihi wasallam-bahawa Rasulullah shallallahu' alaihi wasallam bersabda:

"Sesiapa yang menjenguk orang yang sakit, maka orang itu sentiasa berada dalam khurfah syurga." Beliau ditanya, "Apa itu khurfah syurga wahai Rasulullah?" Beliau menjawab, "Kebun yang penuh dengan buah-buahan yang dapat dipetiknya."
(HR. Muslim no. 2568)

Ali-radhiallahu 'anhu-berkata: Aku telah mendengar Rasulullah-shallallahu' alaihi wasallam-bersabda:

"Tidaklah seorang muslim menjenguk muslim yang lain pada pagi hari, kecuali 70000 malaikat akan berselawat untuknya hingga petang hari. Jika dia menjenguknya di petang hari, maka 70000 malaikat akan berselawat untuknya hingga pagi. Dan dia akan mendapatkan kebun yang penuh berisi buah-buahan di syurga kelak. "

(HR. At-Tirmizi no. 969 dan dinyatakan sahih oleh Al-Albani dalam Shahih Al-Jami 'no. 5767)

Makna selawat dari malaikat adalah malaikat akan mendoakan agar Allah mengampuni dan merahmatinya.

Penjelasan ringkas:

Di antara akhlak mulia yang dituntut oleh Rasulullah-shallallahu alaihi wasallam-kepada umatnya adalah menjenguk saudaranya yang sakit, kerana hal itu boleh meringankan penyakit yang dialami oleh saudaranya tersebut dan juga boleh menghibur hatinya. Bahkan menjenguk muslim yang sakit hukumnya adalah wajib kerana Nabi-shallallahu alaihi wasallam-menjadikannya sebagai hak seorang muslim ke atas saudaranya muslim yang lain. Dan ini berlaku umum baik yang sakit adalah anak-anak mahupun orang dewasa, lelaki mahupun wanita, kaum kerabat mahupun bukan, hanya saja jika yang sakit itu adalah kaum kerabat maka kewajibannya lebih ditekankan.

Adab-adab bagi para penjenguk:

1. Mengingatkan orang yang sakit untuk selalu bersabar atas takdir Allah atas dirinya.

2. Mewasiatkan kepada orang yang sakit untuk banyak-banyak bertaubat dan beristighfar kepada Allah.

3. Dibolehkan menjenguk orang kafir. Ini berdasarkan hadis Anas bin Malik riwayat Al-Bukhari no. 5657 dimana Nabi-shallallahu alaihi wasallam-menjenguk seorang pemuda Yahudi-yang menjadi pelayan beliau-ketika dia sakit.

4. Menjenguk orang yang sakit boleh bila-bila masa selama tidak mengganggu orang yang sakit tersebut.

5. Tidak terlalu lama menjenguk kerana boleh mengganggu rehat orang yang sakit, kecuali jika orang yang sakit meminta dia untuk tinggal lebih lama.

6. Dianjurkan untuk duduk di sisi kepala orang yang sakit.

Abdullah bin Abbas-radhiallahu anhuma-berkata, "Jika Nabi-shallallahu alaihi wasallam-saat menjenguk orang yang sakit, beliau duduk di samping kepalanya".
(HR. Al-Bukhari no. 536 dalam Al-Adab Al-Mufrad dan dinyatakan sahih oleh Al-Albani dalam Shahih Al-Adab no. 416)

7. Menanyakan keadaan orang yang sakit, sebagaimana yang dilakukan oleh Nabi-shallallahu alaihi wasallam-ketika menjenguk Abu Bakar As-Siddiq yang tengah sakit. (HR. Al-Bukhari no. 5654 dan Muslim no. 1376)

8. Mendoakan kebaikan dan kesembuhan untuk orang yang sakit, kerana para malaikat akan mengaminkannya.

Dari Ummu Salamah-radhiallahu 'anha-dia berkata: Rasulullah-shallallahu alaihi wasallam-bersabda:

"Apabila kamu menjenguk orang yang sedang sakit atau yang telah meninggal maka ucapkanlah ucapan-ucapan yang baik, kerana sesungguhnya para malaikat akan mengaminkan apa yang kamu katakan." (HR. Muslim no. 1527)

9. Di antara doa-doa yang disunnahkan untuk diucapkan adalah:

لا بأس طهور إن شاء الله
"Tidak mengapa, insya Allah penyakit ini penyuci (dari dosa-dosa)."
(HR. Al-Bukhari no. 3616)

"Ya Allah, sembuhkanlah si fulan."
(HR. Al-Bukhari no. 5659 dan Muslim no. 1628)

Atau dia boleh meruqyah orang yang sakit tersebut dengan membacakan ayat-ayat Al-Qur `an kepadanya.

10. Tidak membawakan bunga kepada orang yang sakit kerana itu merupakan kebiasaan orang-orang non muslim. Sebaiknya dia membawakan makanan atau hal lain yang dia senangi.

11. Jika sakitnya kelihatan sangat parah dan dikhuatiri akan meninggal, maka disyariatkan bagi penjenguk untuk mentalqin kalimat 'laa ilaha illallah' kepada yang sakit.



Zinedine Zidane gagal memasuki Gaza

Bintang bola sepak  Muslim, Zinedine Zidane sangat peduli dengan nasib kanak-kanak yang hidup di Jalur Gaza, Palestin.

Kerana itu ketika dilantik sebagai duta badan dunia PBB bidang pendidikan, Unicef​​, Zidane seketika menyanggupinya. Apalagi dalam misinya legenda Les Bleus itu dijadualkan melakukan lawatan ke Jalur Gaza pada Mac 2010.

Dilaporkan dari The Palestine Telegraph, lawatan Zidane juga sebagai usaha untuk mempromosikan keamanan antara Palestin dan Israel. Dia dijadualkan melakukan perjalanan ke sepanjang wilayah daerah yang diblokade Israel. Zidane merasa senang sebab boleh membantu perjuangan rakyat Palestin yang merupakan saudara seiman.

"Saya senang untuk dilantik sebagai utusan oleh organisasi PBB yang menangani masalah kanak-kanak untuk melakukan perjalanan ke Jalur Gaza," ujar pengarah sukan Real Madrid itu.

Zidane mengatakan, tugas yang dipikulnya itu sangat mulia. "Aku akan melakukan segala usaha untuk memberikan warga Gaza agar boleh mengeluarkan senyum besar di wajah mereka. Warga Gaza menderita dan mengalami kerugian serius, kerosakan, dan cedera akibat aksi kekerasan Israel," tegas Zidane.

Setelah berita itu dilaporkan, entah mengapa tiba-tiba pihak Unicef ​​meralat berita itu. Kepada laman berita Israel, Ynet, Juru Bicara Unicef ​​Later Taveau menegaskan telah terjadi salah faham berkaitan rencana kunjungan Zidane ke wilayah yang disekat Zionis itu.

Zidane, kata dia, tidak jadi melakukan lawatan ke Jalur Gaza sebagai duta Unicef​​. Zidane merupakan duta organisasi PBB bidang Pembangunan, UNDP, dan tidak ada urusannya dengan Unicef​​. Adapun wakil UNDP yang diminta keterangan berkaitan persoalan itu menolak pengesahan dan menerbitkan kronologi sebenarnya. 



Sunday, July 22, 2012

Bintang Barcelona Ini Berpuasa Selama Ramadan

Pemain Barcelona Ibrahim Afellay merupakan pemain bola sepak berbakat.

Pemain keturunan Maghribi ini mempunyai kemampuan mengolah bola yang mampu membuatkan pecinta bola sepak kagum.

Meskipun begitu, Afellay yang pada kenyataannya adalah seorang Muslim dikenali taat terhadap agama.

Tidak salah, Afellay pernah dinobatkan sebagai seorang Muslim teladan di Belanda alias 'Moslim Van Het Jaar'. Penghargaan itu tidak diberikan pada mana-mana orang.
Dalam laman wijblijvenhier.nl, disebutkan salah satu faktor yang membuat bekas pemain PSV Eindhoven ini dipilih kerana usianya yang masih muda. Diharapkan, Afellay mampu membina citra Muslim taat di kalangan remaja.

Dalam kesehariannya, Afellay memang dikenali sebagai seorang anak yang soleh. Saat masih bermain di Eredivisie Belanda, di setiap bulan suci Ramadan tiba, dia tetap berpuasa. Tentang berpuasa saat pertandingan, Afellay bertutur, "Saya berpegang pada keyakinan saya secara taat. Tiada masalah betapa sulitnya ini."

Afellay berpendapat, agama tetap nombor satu, bahkan melebihi bola sepak. Dengan berpegang teguh pada agama, ia berharap boleh mendapatkan hasil yang terbaik dalam kariernya. "Itu memberikan saya sebuah perasaan positif," ujar penghuni pasukan kebangsaan Belanda ini

Di banding kumpulan ternama Eropah, dunia bola sepak Belanda cenderung memberi respons positif terhadap keinginan pemain Muslim yang ingin melaksanakan puasa. Puluhan pemain Islam mengambil bahagian dalam pertandingan Belanda, kebanyakan dari mereka dengan latar belakang Maghribi.

Kelab-kelab tidak menghalang para pemain dari mengamati sekatan Ramadhan. Beberapa bahkan cuba untuk menyesuaikan jadual latihan mereka sesuai.

Pada tahun 2007, PSV Eindhoven mengadakan seminar tentang "sukan di Ramadhan" dengan pemateri ulama, doktor, dan doktor pakar yang mengupas fizikal pemain yang memilih berpuasa di tengah-tengah ketatnya jadual pertandingan.



Saturday, July 21, 2012

Ramadan: Atlet Islam di Olimpik London

Meraih pingat di Sukan Olimpik bukanlah perkara mudah. Lebih-lebih lagi atlet-atlet Muslim dalam keadaan berpuasa. Sebanyak 3,000 atlet Muslim tercatat berlaga di ajang Sukan Olimpik London, Inggeris.

Sulaiman Nyambui dari Tanzania merupakan atlet Muslim yang pernah bermain di Sukan Olimpik pada saat bulan Ramadhan. Atlet lari ini berjaya merebut perak di pertandingan lari 5000 meter pada Sukan Olimpik tahun 1980 dan saat itu dia dalam keadaan berpuasa.

"Setelah anda memutuskan untuk melakukan sesuatu, Allah sentiasa bersama dengan anda," kata Nyambui yang saat ini menjabat sebagai Setiausaha Agung Tanzania Asosia Atletik setelah lulus dari Universiti Texas di El Paso.

Sama seperti Sukan Olimpik 1980, tahun ini pun musim panas menyambangi Sukan Olimpik di London, dan saat itu bertepatan dengan bulan ramadhan ketika umat islam diwajibkan untuk menjauhkan diri dari makanan, minuman, seks selama lebih kurang satu bulan.

Ramadhan telah bermula dan Sukan Olimpik akan berlangsung dari 27 Julai hingga 12 Ogos. Tahun ini lebih daripada 3,000 atlet Muslim akan bersaing di Sukan Olimpik, namun banyak di antara mereka yang tidak akan berpuasa. Hal ini sudah diluluskan oleh pihak berkuasa agama.

Atlet muslim yang akan bersaing sambil berpuasa di antaranya Atlet Persatuan Basketball Hakeem Olajuwon dan Shareef Abdur-Rahim, Atlet Bola sepak Hamza dan Husain Abdullah bersaudara, dan bintang bola sepak Karim Benzema dan Mahamadou Diarra.

Mereka sudah berlatih dan bersenam sambil berpuasa sebelumnya. Mereka mengatakan, puasa ramadhan akan meningkatkan disiplin, fokus, dan spiritualis, dan itu semua akan meningkatkan prestasi mereka. Sementara beberapa kajian perubatan mengatakan bahawa puasa secara jelas akan menimbulkan sakit pada prestasi olahraga, dan beberapa yang lain mengatakan hampir tidak mencari kesan.

Doktor mengatakan, kesan puasa juga bergantung pada faktor-faktor cuaca. Jika berpuasa pada hari yang sejuk akan lebih mudah bagi seorang atlet daripada dia berpuasa di petang hari yang panas.

Islam secara tradisional mempertahankan bahawa orang yang sedang sakit atau musafir boleh menunda puasa mereka, dan menggantikannya nanti. Para ulama islam di Mesir dan uni Arab Bersatu melebarkan pengecualian tersebut bagi atlet-atlet Olimpik pada tahun ini.



Kisah Zinedine Zidane ke Tanah Suci


Banyak pemain bola sepak beragama Islam yang mencapai puncak karier di pelbagai kumpulan Eropah. Namun kemasyhuran tidak membuat pemain bola Muslim lupa dengan agamanya. Meski mereka bertabur prestasi dan publisiti di tengah-tengah gemerlapnya budaya Eropah, namun mereka malah rindu untuk bisa dekat dengan Sang Pencipta.

Kerana itu, di tengah-tengah ketatnya jadual pertandingan tidak sedikit di antara mereka yang melakukan perjalanan ritual suci ke Makkah mahupun Madinah. Di antara pemain bola yang sudah melakukan ritual pergi haji mahupun umrah yang terungkap ke media adalah Zinedine Zidane, Franck Ribery, Nicolas Anelka, dan Hamit Altintop.

Zidane mempunyai pengalaman spiritual ke Tanah Suci. Pemain Terbaik Dunia tiga kali tersebut termasuk Muslim yang memiliki keimanan cukup mapan. Ketika divonis cedera otot dan harus mendapat rawatan dari pasukan perubatan, Zidane diperintahkan untuk berehat demi masa pemulihan. Tapi bukannya malah berbaring dan mengikuti terapi kesihatan, masa lapang itu dimanfaatkannya untuk pergi haji.

Laman maklumat haji di Arab Saudi menyebutkan, pengarah sukan Real Madrid itu melakukan ritual haji pada 29 Januari 2004, bersama isteri dan anak-anaknya. Zidane dan keluarga mendarat di Lapangan Terbang King Abdul Aziz, Jeddah, dan kemudian melanjutkan perjalanannya ke Madinah. Di sana ia disebutkan sempat melakukan ziarah ke makam Rasulullah SAW.

Kemudian pada Hari Tarwiyah yang jatuh pada 8 Zulhijjah 1424 Hijriah, legenda Real Madrid itu meneruskan perjalanannya ke Mina. Pada hari berikutnya, Zidane langsung mengikuti prosesi puncak pelaksanaan ibadah haji di Arafah dan menunaikan solat di Masjidil Haram. Sayangnya perjalanan pergi haji Zidane itu tidak didokumenkan media sehingga sedikit maklumat yang boleh digali darinya selama di Arab Saudi.

Lelaki kelahiran Marseille, Perancis, 23 Jun 1972 itu adalah legenda Les Bleus yang berasal dari keluarga pendatang Muslim keturunan Algeria. Walaupun hidup dan besar di lingkungan sekular khas Barat, sang ayah yang bernama Ismail sangat menekankan pendidikan agama kepada anak-anaknya. Zidane mempunyai tiga kakak laki-laki dan seorang adik perempuan.

Zidane berkahwin dengan penari berdarah Sepanyol, Veronica, dan dikurniakan tiga anak, yakni Anizo, Luqa, dan Theo. Di tengah kesibukannya membela kelab dan Perancis, Zidane dikenal sangat ketat dalam menjalankan kewajipan solat lima waktu.




Saya Muslim wajib buang tato - Pemain Queens Park Rangers

Ketika masih menjadi pemain tengah Arsenal, Armand Traore mempunyai penyesalan terbesar dalam hidupnya, yakni membuat tato di tubuhnya.

Oleh itu pada 2009 lalu, ia memutuskan melawat doktor untuk melakukan operasi penghapusan tatu. Di bawah pembiusan dan pisau bedah doktor, bekas pemain AS Monaco ini menghilangkan tatu kekal.
Ia harus menahan sakit kerana doktor ternyata pada akhirnya harus menggunakan sinar laser untuk menghapuskan tatu besar di belakangnya. Pemain kelahiran Paris, Perancis, 8 Oktober 1989 ini menegaskan, menghapuskan tatu boleh membuatnya tenang dan merupakan keputusan tepat.

Selain itu, kata dia, dalam ajaran Islam, seorang Muslim dilarang mentato setiap bahagian tubuhnya. "Saya adalah seorang Muslim. Saya fikir (mentato tubuh) itu adalah salah satu kesalahan terbesar dalam hidup saya, tapi saya akan cuba memperbaikinya," kata Traore kepada the Guardian.

Ia menjelaskan, motif operasi penghilangan tato murni kerana ia sedar terhadap agama. Seiring bertambahnya umur, kata dia, sebagai seorang Muslim ia tersadarkan bahawa ada nilai-nilai agama yang tidak boleh dilanggar umat Islam. Atas dasar itu pihaknya lebih mementingkan menyingkirkan ego untuk tampil lebih bergaya dengan memiliki tatu, dengan menjadikanya masa lalu.

Dilahirkan dari orang tua penganut Islam taat keturunan Senegal, Traore percaya seorang Muslim harus menjaga tubuh apa adanya. Kerana itu, ketika memilih melakukan operasi Traore sedar tubuhnya bakal memerlukan masa pemulihan cukup lama.

"Perlu sedikit masa pemulihan jadi saya akan melakukannya pada akhir musim bola sepak."

Bergabung bersama Arsenal sejak musim 2005/2006, Traore pada awalnya kurang mendapat kepercayaan pelatih Arsene Wenger.

Itu lantaran dia masih sangat muda dan kurang pengalaman sehingga harus kalah bersaing dengan bek senior the Gunners. Alhasil pada musim 2008/2009, ia harus dipinjamkan ke Porstmouth agar mendapat kesempatan tampil di pasukan biasa.

Pada musim lalu, Wenger menjual pemain produk akademi Arsenal ini ke Queens Park Rangers dan mula mendapat tempat utama di kelab milik Tony Fernandez itu



Thursday, July 19, 2012

Subhanallah, bintang bola sepak ini bermain sambil berpuasa

Kunci kejayaan pasukan-pasukan besar Eropah dalam meraih trofi dan mempertahankan prestasi para pemainnya di level tinggi adalah mampu menjaga aspek kecergasan pemain.

Pasukan perubatan kelab tidak segan-segan memantau perkembangan pemain secara harian hingga mingguan dengan memberikan rencana latihan ketat.

Memasuki bulan Ramadhan, biasanya ada pemandangan berbeza di Liga Perdana Inggeris dan La Liga Sepanyol. Beberapa kelab tampak melakukan kawalan lebih ketat kepada pemain Muslim yang mempunyai kebiasaan puasa. Seiiring meningkatnya jumlah Muslim di kedua-dua kumpulan utama Eropah itu, pemain yang menunaikan puasa akan mengubah kebiasaan makannya. Tentu saja hal itu berpengaruh terhadap prestasi mereka di lapangan.

Budaya Barat yang tidak mahu mencampuradukkan persoalan agama dan bola sepak biasanya tidak terlalu membiarkan pemain untuk melakukan puasa penuh. Bukan kerana mereka tidak menghormati agama Islam yang dianut pemainnya, melainkan tidak ingin prestasi kelab ikut terganggu.

Namun striker Sevilla Frederic Kanoute, yang dikenali ketat dalam menjalankan ritual agama tidak mahu berkompromi dengan peraturan kelab. Bekas pemain Tottenham Hotspur dan West Ham United itu berusaha semaksima mungkin menjalankan ibadah puasa Ramadhan secara penuh.

'' Staf dan jurulatih sangat ingin tahu. Mereka bertanya-tanya mengapa saya tidak makan dan menanyakan semua soalan ini. Tapi anda harus menjawabnya dan bicara tentang itu,'' ujar Kanoute kepada the Independent.

'' Mereka melihat saya berdoa di ruang ganti, saya tidak berfikir tentang bagaimana orang melihatku. Islam telah membantu saya dengan cara ini. Inilah jalan yang anda ambil untuk membuat anda tenang,'' tambah pemain Terbaik Afrika 2007 itu.

Bulan Ramadhan membawa erti berbeza bagi beberapa pemain Muslim top di Liga Perdana Inggeris. Mereka biasanya lebih khusuk dalam bermain dan memulakan pertandingan dengan membaca doa sambil mengangkat kedua-dua tangan ke atas.

Ritual itu biasanya dilakukan oleh dua bersaudara Kolo dan Yaya Toure, Samir Nasri, Younes Kaboul, dan Nicolas Anelka, yang sekarang bermain di Liga Super China. Menurut mereka, tetap berpuasa dan bermain dalam level tinggi merupakan cabaran yang cuba dilakukan.

Ramadhan bagi Sulley Muntary merupakan ibadah yang tidak boleh ditinggalkan, meski harus bermain di tengah-tengah ketatnya jadual Serie A Liga Itali. Pada musim 2009, pelatih Inter Milan Jose Mourinho tersandung persoalan gara-gara mempersoalkan bulan Ramadhan datang di saat pemain harus bermain di liga dengan kemampuan penuh. Ia mengeluh prestasi Sulley Muntary yang bermain loyo hingga memberi kesan kepada Inter yang ditahan 1-1 oleh Bari.

Mourinho mengatakan,'' Ramadhan tiba pada saat yang tidak ideal bagi pemain yang harus bermain di tengah-tengah pertandingan.'' Komentarnya arkitek Real Madrid itu mengundang kecaman luas, khususnya dari Dewan Muslim Itali sehingga Mourinho kemudian mengklarifikasi kenyataan.

'' Keputusan Muntari tidak boleh dikritik kerana ia merupakan masalah iman dan agama. Itu bererti bahawa saya menerimanya saya tidak pernah mengatakan Muntari harus melupakan agamanya dan amalan ritual.''






Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ
p/s: Jika ada diantara blogger yang ingin bertukar pautan link dengan detikislam.blogspot.com, boleh lah pm di facebook admin.

Juga kepada blogger-blogger yang telah membuat pautan link detikislam di blog masing-masing tetapi admin masih tidak meletakkan pautan link blog saudara saudari, minta pm juga di facebook admin. Sekian, Terima Kasih

Blog's stats Jumaat 30.12.2011 bersamaan 4 Safar 1433

Back To Top
Profile Picture
©1433 Hakcipta Tak Terpelihara
Anda digalakkan untuk mengambil apa-apa bahan di dalam laman ini untuk tujuan penyebaran, tanpa perlu memberitahu kepada pihak kami. Anda digalakkan untuk memaparkan sumber asal bahan tersebut.
E-mel :@gmail.comatau Facebook :www.facebook.com/blogdetikislam