Gunalah dinar sekarang atau Amerika akan menggunakannya esok hari!

"Gunakanlah mata wang emas atau dinar kerana Israel dan Amerika akan menggunakan emas sebagai mata wang esok hari,"

Ucapan di atas saya ambil dari ceramah Sheikh Imran Hossein di Masjid Raya Bogor, 11 Jun 2011. Dengan membawakan tema "The Future of Islam", pakar konspirasi dan akhir zaman asal Trinidad dan Tobago itu, mengingatkan jemaah atas nasib umat Islam dewasa ini. Ia mengatakan bahawa umat Islam telah menjadi pecundang yang menyedihkan di negaranya sendiri. 

"Oleh kerana wang kertas itu jugalah Singapura menjadi negara yang sangat kaya raya," ujarnya kesal.

Baginya ini sangat memalukan, sungguh bahkan. Padahal Islam telah mempunyai sistem kewangan yang murni, orisinal, dan menyejahterakan. Namun sistem Ekonomi Islam yang telah diwarisi oleh Nabi Muhammad SAW dicampakkan begitu saja.
"Memalukan, sesuatu yang sangat memalukan bagi umat Muhammad saw., Yang tidak dapat mengenal pasti wang kertas ini sebagai penipuan. Penipuan adalah sesuatu yang haram dan wang kertas adalah instrumen untuk melegalisasi kecurian. Kita adalah kalah yang menyedihkan, "lirih penulis buku The Gold Dinar and Silver Dirham itu dilumuri kekecewaan. Muka para jemaah juga mengamininya.

Namun di balik itu semua, kalimat "Israel dan Amerika akan menggunakan mata wang emas kedepannya" betul-betul harus kita garis-bawahi. Pencerobohan Amerika ke Papua untuk mengaut sumber emas bangsa ini betul-betul pada titik nadir. Bukan mustahil langkah tersebut adalah jalan bagi Amerika dan sekutunya yang telah meramalkan kejatuhan ekonomi mereka dan beralih dari Dollar (US $) menuju emas bercahaya.

Menurut Muhaimin Iqbal, pengamal Dinar di Malaysia, perilaku US $ selalu bergerak berlawanan arah dengan harga emas. Kalau US $ yang dinyatakan dengan US $ Index naik, maka harga emas yang turun. Sebaliknya jika index US $ turun, maka harga emas yang akan naik. Tentu banyak faktor yang mempengaruhi naik turunnya US $ ini. Tidak terhad kepada faktor ekonomi sahaja, isu-isu politik, keselamatan dan lain-lain ikut mempengaruhi turun naik US $.

Menurutnya, salah satu isu untuk melihat fluktuasi dapat kita ambil dari tren ekonomi Amerika Syarikat. Untuk memahami akan kemana ekonomi Amerika, maka kita boleh menggunakan dua buah data, yakni perumahan dan pengangguran.

Data dari pasaran perumahan kesannya nyata seperti krisis sub-prime mortgage yang sudah terjadi selama hampir dua tahun terakhir, awalnya adalah krisis di kredit perumahan, namun kesannya ke mana-mana. Di samping data mengenai perumahan, tentu data pengangguran juga boleh kita gunakan kerana melalui data ini kita akan sangat mudah menggambarkan keadaan ekonomi suatu negara, termasuk Amerika.

Dari sisi perumahan, data kwartalan terkini House Price Index yang dikeluarkan Case-Shiller menunjukkan penurunan sehingga 14.1%. Ini merupakan penurunan yang paling tajam sepanjang sejarah, bahkan lebih tajam berbanding dengan penurunan pada masa great depression tahun 1930-an.

Pengurangan data penjualan rumah serta indeks harga rumah AS menunjukkan bahawa kontraksi ekonomi global masih terus berlangsung. Diperlukan suatu langkah yang konkrit untuk dapat memacu pertumbuhan ekonomi dan menurunkan tahap pengangguran.

Pada sisi pengangguran juga begitu. Di tahun 2008 saja pengangguran di Amerika telah mencapai angka di atas 5%. Angka itu melonjak drastik pada tiga tahun selepas itu (September 2011) di mana depnaker AS mengatakan kadar pengangguran di 20 negara bahagiannya berada di atas angka nasional 9.1 peratus, dengan tahap tertinggi berada di Nevada yang mencapai 13,4 persen.

Pada tahun 2012 angkanya pun tidak mengalami perubahan bererti. Di New York City kini tahap kemiskinan naik secara signifikan ke rekod tertinggi berbanding tahun 2010 seperti dikeluarkan oleh City s Center for Economic Opportunity. Bahkan menurut laporan The New York Times mendapati bahawa jumlah warga New York yang tergolong miskin pada tahun ini meningkat hampir 100,000 orang sejak tahun 2009. Peratusan tahap kemiskinan pun naik 1,3% menjadi 2,1%.

Data kerajaan menunjukkan 12,7 juta warga Amerika kini menjadi pengangguran. Empat daripada 10 di antaranya tidak boleh mendapat pekerjaan selama 27 minggu atau lebih. Menurut ahli ekonomi, pertambahan lapangan kerja diperlukan untuk memberi pengguna kepercayaan yang mereka perlukan untuk melakukan pembelian, dan menggalakkan syarikat melakukan pelaburan yang mengarah pada pengambilan baru.

Maka itu menarik jika menyimak perkataan Alen Gresspan, bekas chairman dari Federal Reserve AS (1987-2006), yang mengatakan, "Apabila dibiarkan inflasi terus tumbuh, pertumbuhan akan turun, rakyat akan menderita dengan penurunan taraf hidup dan Amerika sangat mungkin menghadapi stagflation."

Realiti ini akan berpeluang untuk memberi jalan hancurnya dollar AS yang pada masa yang sama meruntuhkan hegemoni ekonomi kapitalis Amerika. Pada titik ini pula maka nilai emas akan semakin melonjak naik.

Data dari Bloomberg.com, misalnya, harga emas di bulan Oktober 2011 telah mengalami peningkatan terpanjang dalam 2 bulan yang terkini. Hal ini disebabkan oleh kejatuhan Dollar yang menyebabkan peningkatan permintaan logam mulia tersebut sebagai aset alternatif.

Dollar mencetak rekod penurunan terbesar terhadap Yen dan mundur terhadap Euro, setelah para pemimpin Kesatuan-Eropah bersetuju untuk meningkatkan dana bantuan menjadi empat atau lima kali lebih besar, menjadi sekitar 1 trilion euro ($ 1.4 bilion). Sedangkan Emas telah meningkat sebanyak 23% sepanjang tahun 2011. Sebaliknya dollar malah menurun sebanyak 5.7% terhadap Euro.

Grafiknya tidak jauh berbeza pada tahun 2012. Harga emas terus naik sekitar 1,790 dolar AS pada bulan Februari, paras tertinggi sejak tahun 2012, setelah Fed pada waktu itu mengatakan akan terus mengarahkan suku bunga mendekati sifar hingga sekurang-kurangnya pada akhir 2014. Sedangkan di Comex, harga emas berjangka untuk penyerahan September 2012 ditutup pada level harga 1.684,6 dollar AS per troy ons atau menguat sebesar 31,1 dolar AS per troy ons.

Nampaknya AS menyedari gejala ini. Meminjam bahasa Syeikh Imran, mereka akan melakukan segala daya upaya agar kewangan mereka tetap stabil. Salah satunya beralih ke emas.

Gejala itu memang sudah tampak. Sejumlah kalangan di Negeri Paman Sam begitu hebat mencadangkan penggunaan syiling emas dan perak sebagai alat transaksi. Negara bahagian Utah menjadi pelopornya. Belum lama ini, beberapa wakil rakyat di sana menyusun rancangan undang-undang berkaitan perkara tersebut. RUU itu telah terlepas hingga ke peringkat Kongres melalui pungutan suara. Jika RUU itu nanti disahkan maka syiling emas dan syiling perak akan menjadi alat tukar alternatif bagi rakyat Utah selain wang kertas dolar.

Ternyata Utah dan Virginia tidak sendiri. Dikhabarkan negara bahagian mulai melirik syiling emas dan perak untuk alat transaksi. Idea ini berkembang di Idaho, South Carolina, New Hampshire, Tennesse, Indiana, Iowa, Oklahoma, Vermont, Georgia, Missouri dan Washington.

Maka tidak hairanlah bahawa lawatan Hilary Clinton baru-baru ini adalah usaha untuk mengukuhkan tangan AS di Papua sebagai usaha menstabilkan ekonomi AS melalui lombong emas di Papua. Terlebih di akhir pemerintahannya, Barack Obama jika tidak mampu mendongkrak perekenomian Amerika dengan mewarisi hutang sebanyak US $ 16 trilion; jumlah yang dua kali lebih banyak daripada saat Bush masih memegang jawatan. Bahawa kapitalisme telah gagal.

Jadi mungkin betul perkataan Syeikh Imran, kelak Amerika akan menukar dollar dengan emas sebagai mata wangnya. Lalu bagaimana dengan kita? Masihkah kita bergerak untuk beralih ke dinar?

"(Juallah) emas dengan emas, perak dengan perak, gandum dengan gandum, sya'ir dengan sya'ir, kurma dengan kurma, dan garam dengan garam (dengan syarat harus) sama dan sejenis serta secara tunai. Jika jenisnya berbeza, juallah sekehendakmu jika dilakukan secara tunai "(Shahih Muslim).
eramuslim.com

Comments