Hamas minta rakyat Gaza boikot kelab Barcelona

Warga Jalur Gaza Kecam Barcelona
Parti Politik Palestin, Hamas, yang mempunyai kuasa menetapkan Jalur Gaza, mengeluarkan satu kenyataan untuk menggalakkan warga Gaza memboikot Barcelona.

Dikutip dari AS.com, Jumaat (28/9), langkah itu ditempuh setelah Blaugrana dilaporkan mengundang bekas tentera Israel, Gilad Shalit untuk menonton "El Clasico" di Nou Camp pada Ahad (7/10) waktu setempat.

Shalit sempat diculik oleh pasukan bersenjata Hamas pada Jun 2006. Ia ditahan selama lima tahun sebelum dibebaskan sebagai opsyen pertukaran tahanan yang melibatkan pejuang Palestin pada Oktober 2011. Kerana itu, polisi pengurusan Barcelona yang secara khusus menghormati Shalit telah membuat marah Barcelonistas di sepanjang Jalur Gaza.

Para penyokong kelab gergasi Catalan itu memprotes melalui media sosial dan mengemukakan petisyen kepada kelab untuk melarang Shalit memasuki stadium. Bahkan The Prisoners Club of Gaza, kelab bola sepak yang bersekutu dengan Hamas membuat statemen keras berkaitan hal itu.

"Jemput Shalit merupakan usaha baru untuk menutupi kejahatan Zionisme dalam nama sukan. Bagaimana boleh sebuah kelab penting, yang pada masa lalu telah membela multikulturalisme dan humanisme, mengundang pembunuh dan jenayah seperti Shalit dan menunjukkan kepadanya kehormatan dan rasa hormat?" Demikian bunyi pernyataan itu .

Barcelona yang secara luas disokong di Palestin dan di Israel bertindak balas cepat kabar itu.

Pihak kelab menegaskan bahawa Shalit memang akan menghadiri pertandingan paling berprestij itu. Tetapi Naib Presiden Barcelona, Carles Vilarrubi membantah bahawa kopral Angkatan Bersenjata Israel (IDF) itu dijemput secara rasmi. Yang berlaku, kata Vilarrubi, Shalit diundang menonton perlawanan sebagai wartawan untuk surat khabar Israel, Yedioth Aharonot.

Menurut akhbar itu, Shalit telah diundang atas permintaan bekas menteri Israel Yitzhak Herzog, yang mempunyai hubungan rapat dengan mantan presiden Barcelona Joan Laporta. Sumber dari republika.co.id

Comments