Subhanallah, kerana wuduk Bilal bin Rabah Menjadi Penghuni Syurga

Seorang kiai melakukan perjalanan bersama santri-santrinya. Di tengah perjalanan, ternyata masuk waktu (Zuhur). Kemudian sang kiai, yang selalu mempunyai wudhu, bertanya kepada para santrinya, "Apa kamu punya wudhu?"

"Tidak, Pak Kiai," jawab santri-santrinya.

"Wudhu saja kamu tidak punya, apatah lagi duit ...," seloroh sang kiai.

Canda yang dilontarkan sang kiai tentu bukan tanpa pesan, melainkan memasukkan nasihat yang menawan. Tidak hanya mempraktikkan gaya nasihat yang cair dan alami, tapi cuba menggebah motivasi dan menggugah logik santri-santrinya; santri jangan susah, maka raih peluang-peluang yang ada di depan mata. Betapa banyak peluang dan hal-hal yang ringan dan percuma yang tersaji di hadapan mereka.
Sang kiai mengingatkan, kalau hal-hal yang ringan dan percuma saja para santri tidak punya, seperti wudhu, bagaimana dengan hal lain yang perlu dicari sedemikian rupa, misalnya duit atau kekayaan?

Mesej utama yang dipraktikkan sang kiai kepada para santrinya adalah bagaimana ia terus melazimkan wudhu. Sebab, banyak keutamaan dalam wudhu. Seorang Bilal bin Rabah boleh menjadi penghuni syurga kerana wudhu, bahkan khabar tersebut sudah ia terima sejak masih menjejakkan kaki di muka bumi ini ketika masih hidup.

Abu Hurairah RA meriwayatkan bahawa Rasulullah bertanya kepada Bilal ketika solat Fajar, "Wahai Bilal, ceritakan kepadaku tentang amalan yang paling engkau amalkan dalam Islam, kerana aku sungguh telah mendengar gemerincing kasutmu di tengah-tengahku dalam syurga."

Bilal berkata, "Aku tidak mengamalkan amalan yang paling kuharapkan di sisiku, hanya aku tidak bersuci di waktu malam atau siang, kecuali aku solat bersama wudhu itu sebagaimana yang telah ditetapkan bagiku." (HR Bukhari).

Secara perubatan, sudah diakui bahawa wudhu dapat menghilangkan mikrob yang bersarang dalam hidung, yang jika mikrob ini cepat merebak dan berkembang-biak, akan menyebabkan munculnya pelbagai penyakit. Lebih-lebih kalau sampai ke kerongkong, lalu masuk menerobos ke peredaran darah. Maka, berbahagialah orang yang melazimkan diri berwudhu secara terus-menerus. Kerana dengan istinsyaq (menghirup air ke dalam hidung), lalu mengeluarkannya lagi, hidung bersih dari debu, kuman, dan bakteria.

Bahkan, Prof Leopold Werner von Ehrenfels, seorang psikiater sekaligus neurolog berbangsa Austria, memeluk Islam lantaran berjaya menguak keajaiban yang ada dalam wudhu kerana mampu merangsang pusat saraf dalam tubuh manusia. Adanya keselarasan air dengan wudhu dan titik-titik saraf menjadikan keadaan tubuh selalu sihat.

Manfaat secara ilmiah dan perubatan ini hanya sebahagian kecil daripada berkat wudhu. Masih begitu banyak hikmah lain dari amal yang ringan ini. Wudhu boleh menghapuskan dosa-dosa kecil dan mengangkat darjat seseorang (HR Muslim).

Wudhu adalah tanda dari pengikut Nabi SAW (HR Muslim). Wudhu boleh mengurai ikatan atau jeratan syaitan (HR Bukhari-Muslim). Wudhu adalah separuh daripada iman (HR Muslim). Dengan wudhu, seorang Muslim juga boleh meraih kecintaan dari Allah: "Sesungguhnya Allah mencintai orang-orang yang bertaubat dan orang-orang yang bersuci." (Al-Baqarah: 222).
Sumber republika.co.id

Comments