Fakta tentang anjing yang tidak banyak diketahui

Dr. Ian Royt mencari 180 sel telur ulat dalam satu gram bulunya, satu perempat lain membawa 71 sel telur yang mengandungi jentik-jentik kuman yang tumbuh berkembang, tiga di antaranya dapat matang yang cukup dengan melekatnya pada kulit. Sel-sel telur ulat ini sangat lengket dengan panjang mencapai 1 mm. Data statistik di Amerika menunjukan bahawa terdapat 10 ribu orang yang terkena virus ulat tersebut, kebanyakan adalah anak-anak.

Secara ilmiah, anjing boleh menularkan pelbagai penyakit yang bahaya kerana terdapat ulat-ulat yang tumbuh berkembang biak dalam ususnya. Para doktor menguatkan bahaya ulat ini dan racun air liur yang disebabkan oleh anjing. Biasanya penyakit ini berpindah pada manusia atau haiwan melalui air liur pembawa virus yang masuk dalam bekas jilatannya atau pada luka yang terkena air liurnya.
Ketika ulat-ulat ini sampai pada tubuh manusia, maka ia akan bertumbuh di bahagian organ tubuh manusia iaitu paru-paru. Ulat yang bertumbuh di paru-paru, yang bertempat di hati dan beberapa organ tubuh bahagian dalam yang lain, mengakibatkan terbentuknya beg yang penuh dengan cecair. Dari luar, beg ini diliputi oleh dua lapisan dengan saiz beg sebesar bentuk kepala embrio. Penyakit tersebut berkembang dengan lambat. Ulat Echinococcosis dapat tumbuh berkembang di dalam beg itu selama bertahun-tahun.

SUBHANALLAH .... lebih dari 1400 tahun yang lalu Nabi SAW telah menyarankan untuk tidak bersentuhan dengan anjing dan air liurnya, dan telah memerintahkan untuk membasuhnya (jika terkena) dengan 7x siraman yang salah satunya menggunakan .......... . TANAH.

Comments