Kini Amerika di serang bala nyamuk pembawa West Nile

Puluhan nyawa melayang, virus ini membawa masalah kepada AS

Para pegawai Jabatan Kesihatan Persekutuan Amerika Syarikat minggu ini mengatakan kes virus West Nile naik lebih dari 40 peratus selama satu minggu kebelakangan, dan meragut secara keseluruhan 66 nyawa di negeri tersebut sepanjang tahun ini.

Menurut jumlah baru yang diumumkan oleh US Centers for Disease Control and Prevention di dalam taklimat melalui telefon, 48 negara bahagian AS telah melaporkan 1.590 penularan virus itu pada manusia hingga Selasa (28/8), termasuk 66 kematian.

Jumlah tersebut merupakan lonjakan 42 peratus jumlah kes itu dan peningkatan 61 peratus jumlah kematian dalam satu pekan.

Jumlah kes manusia juga menandakan peningkatan tertinggi penularan virus tersebut, menurut perhitungan hingga pekan terakhir Ogos sejak virus itu pertama kali dikesan di negeri tersebut pada 1999, kata pusat itu.

Namun mengenai catatan sepanjang tahun, pada 2003 terdapat 9.862 kes Virus West Nile yang dilaporkan di Amerika Syarikat, dan 2002 menghadapi lebih dari 4.100 kes termasuk lebih dari 260 kematian.

Dr. Lyle Petersen, Pengarah di pusat itu, berkata jumlah penularan virus tersebut tahun ini dijangka akan naik.

Lebih daripada 70 peratus kes telah dilaporkan dari enam negara bahagian - Texas, South Dakota, Mississippi, Oklahoma, Louisiana dan Michigan. Texas adalah negara bahagian yang menghadapi kes terbanyak, dengan 45 peratus kes penularan dan 31 kematian di seluruh negara bahagian itu.

Berdasarkan pengalaman sebelumnya, para pegawai kesihatan persekutuan tak menduga Badai Isaac, yang pada Rabu (29/8) kekuatannya turun jadi Taufan Tropika lagi, mempunyai kesan besar pada penyebaran virus tersebut tahun ini.

Virus West Nile adalah penyakit yang disebarkan oleh nyamuk yang biasanya terdapat di kawasan bertemperatur sedang dan tropika dan boleh mengakibatkan penyakit saraf serius pada sebahagian kes. Gejala yang ditimbulkan oleh virus itu meliputi badan terasa lemas, pusing, mual, sakit kepala, dan demam secara mendadak.
Sumber antaranews.com

Comments

.


(( Take Note )) UMNO BODOH - Kenapa BN Tak Buat HUDUD Sejak 50 Thn dulu?



Tak ada apa yg perlu dijelaskan lg. Tak ada apa yg perlu diterangkan lg. Tak ada apa yg perlu diperincikan lg. Pemuda dan Puteri UMNO sememangnya BODOH.

Bila kaum Cina menolak HUDUD, pandai pulak mereka sibuk2 nak bercakap pasal HUDUD. Yg Barisan Nasional yg dah memerintah lebih 50 tahun tak pernah buat HUDUD , 'Ada ko kisah'? Kepala otak pemuda dan puteri UMNO letak kat mana?

Bodoh sangat kalau ada orang kata mengundi UMNO yg dah memerintah 50 tahun tanpa HUDUD lebih baik berbanding kaum cina yg tak faham HUDUD menolak HUDUD.

Jadi, fikirkan sy ada alasan cukup kuat kenapa menolak BN dan menerima PAKATAN RAKYAT. Sememangnya mereka tak pernah buat HUDUD sejak 50 tahun dulu. Dan pemuda dan puteri UMNO memilih utk jadi BODOH.


(Edit, copy & paste dari 'Page FB Kump. Adik2 Keluar UMNO')