Sejarah konspirasi jahat Syria bersama Amerika


assad tong sampah
Setelah kekalahan Khilafah Uthmaniyah dalam Perang Dunia pertama dan melalui Perjanjian Sykes-Picot antara Perancis dan British pada tahun 1916, Perancis menduduki apa yang kita kenal hari ini sebagai negara Syria. Agar seseorang dapat memahami sejauh mana pengaruh AS di Syria dan untuk memetakan hubungan antara rejim Assad dan AS, kita harus meninjau sejarah moden Syria. Berikut adalah 10 peristiwa dalam susunan kronologi yang bermula dari masa penjajahan Barat atas Syria hingga sekarang, yang menunjukkan penglibatan AS di negara itu.

1. AS dan CIA mengatur rampasan kuasa tentera di Syria sejak tahun 1949
AS melalui kedutaan besarnya di Damsyik dan CIA, memimpin rampasan kuasa tentera pertama yang pernah berlaku di Syria pada tahun 1949 seperti yang disebutkan dalam buku "The Game of Nations" yang ditulis oleh Miles Copeland . Hal ini menandakan awal perjuangan antarabangsa atas Timur Tengah di antara Amerika Syarikat yang merupakan pendatang baru di percaturan politik dunia dan Eropah (Perancis dan British) yang memegang pengaruh di kawasan itu namun keluar dari Perang Dunia II dalam keadaan hancur. Kedutaan Besar AS dan CIA terus menyokong beberapa rampasan kuasa tentera berikutnya di Syria sepanjang tahun 50-an dan 60-an untuk melawan pesaing Eropah mereka. Ini merupakan era ketidakstabilan yang berlangsung lebih dari dua dekad.

2. Penarikan pasukan tentera Syria oleh Hafez dari Perang 1967 adalah untuk melindungi Israel. 
Mantan Presiden Syria, Amin al-Hafiz, berkata dalam sebuah wawancara di Al-Jazeera pada tarikh 2 Julai 2001, bahawa Hafez al-Assad, yang kemudian menjadi Menteri Pertahanan telah mengeluarkan arahan tegas untuk menarik tentera Syria dari Dataran Tinggi Golan pada awal Perang 1967. Ini berlaku sebelum tanda-tanda kekalahan atau konfrontasi nyata terhadap tentera Israel yang telah menyebabkan pendudukan lokasi yang strategik itu. Melalui langkah inilah, Assad mendapat kepercayaan dari AS untuk mempertahankan sempadan utara Israel dan dia terus lakukan selama tiga dekad seterusnya.

Hafez_Al-_Assad_11

3. AS menyokong Syria melalui Resolusi PBB 242 pada tahun 1967 
Resolusi PBB 242 yang disahkan selepas Perang 1967, yang umumnya dikenali sebagai Perang Enam Hari dengan Israel dan pendudukan Dataran Tinggi Golan yang merupakan geran dari Syria hingga hari ini untuk mendapatkan kembali wilayahnya. AS menyokong perjanjian ini dan hak Syria atas wilayahnya. Hal ini berbeza dengan kedudukan Israel, terlepas dari janji di bibir untuk menolak setiap gagasan menyerahkan wilayah yang strategik secara geografi ini.

4. Memperkuat Hubungan AS-Syria selepas Perang 1973
Selepas perang 1973 dengan Israel, AS seharusnya menghukum Syria dengan hukuman. Sebaliknya, pada tahun 1974, Presiden Nixon secara peribadi melakukan lawatan ke Damsyik untuk mengukuhkan hubungan dengan rejim Assad.

5. AS menerima pendudukan Syria atas Lebanon sejak tahun 1976
Pasukan Syria menyerang Lubnan pada awal perang saudara. AS bertindak diam untuk tidak menentang penjajahan adalah merupakan "lampu hijau" bagi Hafez al-Assad untuk memulakan dan meneruskan pencerobohan ini hingga tahun 2005, ketika sebuah resolusi oleh mandat Perancis mendorong Syria supaya keluar dan sementara AS pula berdiam diri. Sebuah analisa politik menggambarkan peranan AS dengan mengatakan "AS dilihat secara diam bersetuju kesinambungan kuasa Syria di Lebanon." 

Hafez_Al-_Assad_36

6. Kerjasama Syria dan AS melalui Perjanjian Tai'f pada tahun 1989
Perjanjian Taif ditandatangani di Arab Saudi antara puak-puak di Lebanon yang berbeza untuk menamatkan perang saudara pada tahun 1989. AS adalah broker kuasa selain Perancis, Arab Saudi, Mesir dan Syria yang membantu membuat perjanjian yang, "menggalakkan sokongan antarabangsa bagi amanah Syria atas Lebanon."

7. Syria bergabung dengan AS dalam kempen untuk menyerang Iraq pada tahun 1991
Syria menyokong AS dalam kempen perang melawan Iraq (Operation Desert Storm) dengan menghantar 14500 tentera dan anggota tenteranya untuk membantu AS dalam serangan di Iraq.

8. AS menjadi orang tengah dalam rundingan antara Syria dan Israel sepanjang tahun 1990-an
Hafez al-Assad bersetuju AS sebagai orang tengah antara Syria dan Israel. Ketua Staf Angkatan Darat Syria, Leftenan Jeneral Hikmat al-Shihabi, mengetuai delegasi ke AS untuk membincangkan rundingan damai tentang masalah tersebut. Dalam sebuah wawancara dengan TV Russia Today, mantan Menteri Pertahanan Syria dan tokoh utama rejim Assad, Mustafa Tlass menyatakan dengan tegas bahawa al-Shihabi adalah agen CIA untuk Amerika Syarikat. 

Hafez_Al_Assad_Clinton_New_09

9. Kerjasama perisikan antara CIA dan Syria untuk menyeksa para tahanan sejak tahun 2001
Kerja sama erat antara CIA dan rejim Syria begitu hangat, bahkan selama Syria disebut sebagai negara bajingan (rogue state), rejim Syria masih menawarkan perkhidmatan untuk melakukan pekerjaan kotor bagi CIA. Rejim menggunakan badan-badan intelijennya yang terkenal dengan sifat jahat untuk mengorek maklumat dari para tahanan dan tawanan perang melalui penyeksaan yang dilakukan untuk CIA. Kes terkenal ialah Maher Arar, seorang warga negara Kanada.

10. AS menyokong rejim Syria selama Revolusi Syria 2011
Sebagaimana yang telah dibincangkan secara terperinci melalui bahagian pertama dari siri ini tentang lembaga rejim Assad, AS telah bertindak secara diam dan menyaksikan pembunuhan warga awam Syria selama 2 tahun yang berlaku setiap hari.

Seperti yang jelas kelihatan, dalam sejarah moden Syria sejak awal AS cuba untuk mengatur agen-agennya berkuasa melalui rampasan kuasa ketenteraan. Walaupun AS terus memberikan retorika penentangan terhadap Syria, negeria itu mencapai puncak hegemoninya ketika agennya, Hafez al-Assad mencapai kuasa pada tahun 1970. Sejak al-Assad, Syria telah menjadi negara kaki tangan rahsia AS untuk melayani kepentingan di wilayah itu dan melindungi sempadan utara Israel. Secara lahiriah Hafez mengaku sebagai pemimpin penentang di wilayah Arab.

Comments

abu bakar said…
boleh nyatakan sumber rujukan,tulisan anda bias dan tidak melambangkan ciri jurnalistik sejati.
abu bakar said…
Syrian opposition coalition gets official recognition from US KAREN DEYOUNG AND BABAK DEHGHANPISHEH , THE WASHINGTON POST WEDNESDAY 12 DECEMBER 2012

Syria's rebels fighters have urged their Western backers to speed up plans to help them against the Assad regime, claiming the delay is leading to setbacks.
An offensive by the revolutionaries in Damascus came to a halt because of a lack of heavy weapons and supplies running out, according to some of those who had taken part.
The Independent revealed today that Britain is part of an international coalition drawing up plans to provide combat training for the opposition and support them with air and naval power. General Sir David Richards, head of the UK's armed forces, hosted a meeting with the military chiefs of France, Turkey, Jordan, Qatar, the UAE and a three-star American general to discuss the strategy.
There were conflicting reports of a "massacre" in an Alawite village in Hama province last night. It was unclear who was behind a series of explosions in Aqrab with unconfirmed reports of casualties varying from 10 dead to 200 injured or killed. The Syrian Observatory for Human Rights put the figure at 125.
The decision by the UK, US and France to consider intervention was partly due to extremist jihadist factions getting the lion's share of arms and money coming from the Gulf at the expense of moderate groups. Yesterday, the US State Department labelled the most prominent jihadist group, Jabhat al-Nusra, which has links with al-Qa'ida, a terrorist organisation, making it illegal for American citizens to fund it.
Amar Mohammed Abbadallah, of the Al-Farouq brigade, a rebel group opposed to Al-Nusra, said today: "The Americans have made them illegal? So what? They will continue to get weapons from Qatar and other places. What the Americans and the British should do is help us."
The Obama administration last night recognised the new rebel political umbrella group, National Coalition for Syrian Revolutionary and Opposition Forces.
http://www.independent.co.uk/news/world/middle-east/they-make-promises-but-nothing-happens-syrian-rebels-urge-western-backers-to-urgently-intervene-against-assad-8406518.html