Saturday, September 1, 2012

Fakta tentang anjing yang tidak banyak diketahui

Dr. Ian Royt mencari 180 sel telur ulat dalam satu gram bulunya, satu perempat lain membawa 71 sel telur yang mengandungi jentik-jentik kuman yang tumbuh berkembang, tiga di antaranya dapat matang yang cukup dengan melekatnya pada kulit. Sel-sel telur ulat ini sangat lengket dengan panjang mencapai 1 mm. Data statistik di Amerika menunjukan bahawa terdapat 10 ribu orang yang terkena virus ulat tersebut, kebanyakan adalah anak-anak.

Secara ilmiah, anjing boleh menularkan pelbagai penyakit yang bahaya kerana terdapat ulat-ulat yang tumbuh berkembang biak dalam ususnya. Para doktor menguatkan bahaya ulat ini dan racun air liur yang disebabkan oleh anjing. Biasanya penyakit ini berpindah pada manusia atau haiwan melalui air liur pembawa virus yang masuk dalam bekas jilatannya atau pada luka yang terkena air liurnya.
Ketika ulat-ulat ini sampai pada tubuh manusia, maka ia akan bertumbuh di bahagian organ tubuh manusia iaitu paru-paru. Ulat yang bertumbuh di paru-paru, yang bertempat di hati dan beberapa organ tubuh bahagian dalam yang lain, mengakibatkan terbentuknya beg yang penuh dengan cecair. Dari luar, beg ini diliputi oleh dua lapisan dengan saiz beg sebesar bentuk kepala embrio. Penyakit tersebut berkembang dengan lambat. Ulat Echinococcosis dapat tumbuh berkembang di dalam beg itu selama bertahun-tahun.

SUBHANALLAH .... lebih dari 1400 tahun yang lalu Nabi SAW telah menyarankan untuk tidak bersentuhan dengan anjing dan air liurnya, dan telah memerintahkan untuk membasuhnya (jika terkena) dengan 7x siraman yang salah satunya menggunakan .......... . TANAH.

0 Responses to “Fakta tentang anjing yang tidak banyak diketahui”




Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ
p/s: Jika ada diantara blogger yang ingin bertukar pautan link dengan detikislam.blogspot.com, boleh lah pm di facebook admin.

Juga kepada blogger-blogger yang telah membuat pautan link detikislam di blog masing-masing tetapi admin masih tidak meletakkan pautan link blog saudara saudari, minta pm juga di facebook admin. Sekian, Terima Kasih

Blog's stats Jumaat 30.12.2011 bersamaan 4 Safar 1433

Back To Top
Profile Picture
©1433 Hakcipta Tak Terpelihara
Anda digalakkan untuk mengambil apa-apa bahan di dalam laman ini untuk tujuan penyebaran, tanpa perlu memberitahu kepada pihak kami. Anda digalakkan untuk memaparkan sumber asal bahan tersebut.
E-mel :@gmail.comatau Facebook :www.facebook.com/blogdetikislam