Malaikat tanya siapa yang kenal lelaki ini?



Ummat aku, datang dalam keadaan anggota wuduk bercahaya...dia duk rasa selamat dah..tengok tuan-tuan, anggota wuduk bercahaya. Ummat Nabi, bercahaya ni..ditimbang. Bila ditimbang, ramadan tak pernah tinggal..haji pun buat..zakat tak pernah tinggal..sembahyang fardhu tak pernah tinggal..maka bertimbun-timbun, bergunung-ganang lah pahala dia.

Dia pun kata selamat, alhamdulillah. Sebelum diberikan buku, keputusan penuh. Malaikat tanya, soalan ini bukan untuk dia sahaja tetapi untuk semua orang yang ditimbang. Kata malaikat, siapa yang kenal lelaki ini? sila tampil ke hadapan, lalu datang lah isteri, anaknya, ramai orang yang kenal dia. Jiran dia apa semua. 

Lalu berkata isterinya, ya Allah, dia suami aku. 93 tahun aku hidup dengannya, tak pernah mengarahkan aku untuk menutup,untuk aku menutup aurat. Bahkan dia melarang aku untuk menutup aurat. Maka hari ini ya Allah, aku nak tuntut pahala itu daripada dia. Allah pun arah wahai para malaikat, pidahkan pahala dia dekat dia ni, dekat isteri dia minta. Baru isteri minta. Dosa 45 tahun tak pernah suruh isteri tutup aurat. Isteri pakai seluar jean sampai malam ni. - Kuliah Ustaz Wadi Annuar

Comments